
 
研究緣起 

RIPE 研討會（Re-visionary Interpretations of the public Enterprise，中譯：公

共事業詮釋的再想像）創立於 1997 年，由芬蘭公共電視台與 Tampere 大學協力

主辦，日後每 2 年舉辦 1 次並對外徵稿，徵稿內容以各類公共廣電媒體議題為核

心。2014 年 RIPE 國際研討會由日本公共媒體 NHK 與慶應大學獲得主辦權，並

以「Public Service Media Across Boundaries」（跨界的公共媒體）為主題，再分不

同子題對外徵稿。該研討會與會講者多元，包括各國公共電視研究與經營工作者。 
 
本會工程部程宗明與研發部李羏 2 位研究員，以「The shifting cross-boundary 

influences on PSM: The case study of Taiwan Public Television Service formation 
(2006-2013)」一主題，投稿 RIPE 研討會並獲通過。岩花館亦同步刊登研究論文，

以供外界參考。 
 
 

註 1. 本研究以英文撰寫，相關中文資料可參閱「出國報告」專區參考： 

http://info.pts.org.tw/open/hrm_staff_2014.html 
 
註 2. 對本屆研討會其他發表論文有興趣者，可參考 2014 年 RIPE 活動網站：

http://ripeat.org/conference2014/ 

http://info.pts.org.tw/open/hrm_staff_2014.html


 The shifting cross-boundary influences on PSM: The case study of Taiwan Public 

Television Service formation (2006-2013) 

 
 
1. Introduction 

 
Taiwan Public Television Service Foundation (PTS) have been suffered from the 
scanty budget for a long time since the Legislative and the Executive Yuan planned 
the short-term HDTV launching project without further maintenance finance from FY 
2006. On the other hand, the public, academy, and social groups reached no consensus 
on the next phase of digitization to transform PSB into PSM but focusing on political 
interference between partisan politics. The issue of media and emerging democracy is 
still the concentration of researching PSB in Taiwan (Jebril, Stetka, and Loveless, 
2013). 
 
Considering with this regard, the government and PTS continually conducted the 
terrestrial digital television switchover (DSO) and the high definition television 
(HDTV) policy through one-off grants to PTS for launching new service spanned 
2006 to 2011. This model not only successfully upgraded the communication service 
in Taiwan but also temporarily solved PTS’ funding issue. Against this mode, however, 
the civic groups or so call social movement organizations (SMOs) strongly insisted 
that PTS supposed to be funded based on regressive license-fee scheme according to 
the European model of Public Television Act to sustain her independence. Any form 
of the government grant could be a harmful effect due to the political interference 
within. However, the media professionals and Trade Union of PSM accepted either 
public fund or government grant enhancing the capability of public TV in timely 
keeping abreast of technology revolution. 
 
According to Galtung (1999), the social boundary of communications system-making 
is divided by state, capital and civil society. It placed the civil society as the basic 
force to establish the public interest-driven media, including public service 
broadcasting. Currently, this structure is changing in Taiwan by the representative 
forces above involving into this regional case of public broadcasting media policy 
formation. This paper argued that a new formation of policy making is redrawing the 
shape of the supporters for public-interest based mass media entangled with previous 
representative of public which endorsed with another independent and new 
social-activism based media. Those public struggled with the politics of media issue 
and confronted with the forces of People’s Republic of China. They emphasized the 

 1



 Taiwan Public Television Service should keep the arm length distance from the State 
in the first place even losing the sound long-term finance and planning institutionally.  
The original backup force of public service broadcasting is crumbling. And the new 
erecting pillar for PTS is reorganized along the professional group networking from 
trade union to informed public (Hamelink and Nordenstreng, 2007; Nissen, 2014). 
What the similar transition is resemblance with those of Asian countries in South 
Korea (Kwak, 2012), Hong Kong (Leung, 2007), Thailand (Rodloytuk, 2011) is also 
highly put into consideration here.  

State Market 

Media 

Civil 
Society

 
Figure 1.1. Galtung’s proposal for Media and Society Pillars (1999) 

 
For example, the lessons learnt within the 4th Governing Board of PTS from 2008 to 
2013 is a typical of friend & foe encounter. Once the long-term supporting social 
group, after obtained the governing power and leadership of Public Television Service 
Foundation, turned out to be the oppression force in removing PTS colleague who 
endowing with the project of Public Service Television Group. The Governing Board 
of PTS re-grouped the finance and resource together for establishing a politicizing 
movement highly targeted with the reconciliation affairs between the Nationalist Party 
government and Mainland China regime. The original supporters of social group 
aimed at the extreme political reporting on highly critical issue of Two Straits. Those 
interests distorted the public interest mandate of PTS in forcing out the professionals 
who work there then re-align together into trade union. The social forces are divided 
on PSB issue and a new PSB model structured by state, civil society, and market is 
laid out. This article tentatively proposed that the boundary of three-pillar influencing 
media is changing according to the Taiwan case and the other relevant events in Asia. 

 2



 2. A Theoretical Review and Research Categorization 

 
The PSB concept worldwide reached a consensus by making the broadcasting of the 
people, by the people and for the people (CMRTV, 2001). The people in public are 
likely to readdress as citizen (Wenzel, 2011). Citizen in front of TV is meant a public 
affair-oriented searcher or receiver rather than a consumption-oriented audience only 
counted for rating profits. Therefore, a civil society, marching into a popular 
transforming power, was connected to transform state-owned broadcasting into a 
public-one. Either politics or capital, public broadcasting system should keep away 
from those power bloc resided within industrial society. It seems to utilize the 
Galtung’s model of three-pillar media structure by placing public media in the same 
distance from State and Market but attracted by the civil society into its base 
(Nordenstreng, 2009).       
 
However, the public service broadcasting is facing its facility obsolete and channeling 
the video stream to internet, then should be transformed into public service media 
(Donders, Paulwels and Loisen, 2012). A new generation of young audience, once 
leaves the TV screen and absorbs into web-based world, churns out its prosumer 
experience (Glowacki, 2014). The public interest based program is easily produced 
than one did in the analogy age. It drives the public attention for taking part into 
public affairs from public broadcasting service to the web 2.0 interactive service. 
Although the PSB moved its foot step toward the new media (internet connected), the 
new generation of audience is marching into a new universe without any traditional 
media trace. The core of PSB now is striking by a new turbulence of new media. It 
challenges where public support is harboured when public broadcasting is nowhere to 
receive. 
 
Taking the Galtung’s three-pillar model into consideration, a new media extended the 
scope of traditional media transformation by pulling the civil society away from 
public media. If the research built the horizontal axis from old to new media 
interacted with the vertical axis from state-oriented to civil society-oriented 
institutions, a scanty successful projects of state-oriented new media is found if there 
is no strong branding strategy bundling with PSB (except BBC iPlayer) either in state 
institutionalization or civil society one during new media age (Facebook, Twitter, 
Youtube etc),  
 

 3



 

    

    Citizen Journalism         Blog 

Social Media           

           Facebook  

                    Web portal 

 Public operated Video Platform  

           National Digital Archive 

Public Broadcasting Service Web TV 

        Web Public Journalism 

Community Radio 

    VCR  

      BBS discussion 

           group 

Quality Newspaper 

 

                  Media 

    Terrestrial Broadcasting  

New Public MediaOld Public Media 

State-oriented institution

Civil Society-oriented institution  
 
Figure 2.1 New and Old Public Media Divided by Different Institutionalizations  

Source: authors 

 
Especially, after the Arab Spring Movement, public broadcasting is not well addressed 
its significance of reform within the changing politics (Glowacki and Jackson, 2014; 
Smith, 2012). Comparatively, the governors board of PSB nominated by 
parliamentary politics is insulated from the radical politics movement (Jakubowicz, 
2007). In the recent years, the extreme politics is rising from the internet political 
activism and the fast track of globalized ideals on reform. However, long before those 
developments, it was critical to observe two contrasting cases in U.S. and South 
Korea for telling a different scenario ten years before. First, the weaken Public 
Broadcasting Service in U.S., without national coverage and scale, forced social 
movement organizations to establish their own media organ for campaign. It divided 
the joint-effort of mainstream media reform to form a strong PSB European Model in 
U.S. Also, the social movement media is enormously focused attention on their own 
agenda excluding the ones of large citizen participation. (Downing, 2006; 
Aufderheide and Clark, 2008) 
 
We might point out the strategies adopted by media reform activist. Although media 
reform activism usually affiliates with other social groups to work for media reform 

 4



 that temporarily motivated by perceptions of hostile media stereotypes. The “regime 
of news objectivity” makes media worker, such as journalists, unwilling to be 
cooperated with any particular interest groups. Those advocators, so called 
insiders/policy makers, prefer getting more professional media workers involved to 
raise issues of editorial integrity in the name of traditional professional values. By 
contrast, the outsiders (the general social movement groups) choose to pressure the 
media from outside to modify the message dominated by main stream media 
(content-oriented). Above all, the distance between the general social movement and 
media democracy movement would be distinguished (Hackett and Adam, 1999).      
 
In South Korea, a robust social movement went into power after the handover of 
Presidency from the authoritarian to new democratic party. However, this transition 
brought the uneven interest sharing between the close-tied civic groups and the 
general citizen groups. Moreover, the previous senior members of oppositional party 
and civic groups transferred into the high-ranking posts of government, statutory 
committee, and national enterprise. Those figures turned out to be sided with political 
interest and harvest the resource pouring back to reinforce the civic group they came 
from. This is the problematic of citizen participation into media policy in Korea 
during 21st Century (Jung, 2006; Kwak, 2012). Above two cases illustrated earlier that 
either in the decentralized media system or centralized media one, social movement 
groups for media reform would be driven by their exclusive goal in resisting endlessly 
to the state or coerced other civic society members. There is a following model could 
be shaped out according to above progress by using horizontal axis of the status of 
social movement from the past to future conflated with vertical axis of different media 
system from the centralized one (South Korea) to the decentralized one (United States) 
as follows, 

 5



 

 
             Resistance 

  Reform 

      Autonomy 
    Critics 
Organized 

         Alternative 
     Criticize 
Protest 

              Coercive 

Defensive  Divided       
 
           Domination 

Politicize Opposition   

Decentralized Media System 

Centralized Media System 

Social 
Movement 
Group and 
for Media 
Reform 

 
 Figure 2.2 The Function of Social Movement Group for Media Reform during Politicizing Itself  

Source: authors 

 
This research found that there is almost enormous significance of looking at two 
paralleling models (figure 2.1 & 2.2) to tackle the conflict issues between civic group 
and public broadcasting media when the radical politics is highly promoted by 
internet media activism. These diagrams assumed that when public service 
broadcasting is replaced by internet media as the social movement group used to be 
associated with most likely, the social movement media are strengthened greatly by 
using internet connection. If the social group is aiming at media reform for a national 
service, the movement practitioners once being recruited into the public media when 
the new democracy is transferred upon them by regular election, they are likely to 
fight for justice and righteous institutionally 
 
After the governance of public media is controlled by social movement organization, 
the ideology of new managing staffs clashed with the one of professionals in planning 
and operation within internal fight. The professionals encountered with social groups 
is one of contemporary issues of PSB governance during transforming (Alonso and 
Viso, 2012; Kwak, 2012). This research assumed that in the beginning, the 
management would preach the reform plan to all employees. Faced any disagreement 
with new ideology, the dissident workers should be disciplined by Controller and the 
conflict is deteriorated.  

 6



 However, the social movement groups are aiming at reforming individual media or 
civil controlled media, rather than at management, those groups will join the media 
practitioners to report advocacy journalism in resistance to any institutional control or 
politics. Either as in-house production or commissioned by institutional public media, 
they are determined to realize the goal of SMOs at all cost. The journalism they 
committed usually generated four tensions between the events and the institutions 
they affiliated to (Plaut, 2014), 
 

Resistance media—soldier Bird shitting in its own nest 
Innocent, trivial reporting Fulfilling the role of critical media 

 
Referring back to normative theories of media, the typologies of grouping media is 
structuring in an interesting enquiry regarding recent development of this research 
proposing. First, Nordenstreng suggested (2009), a study on this relevant topic could 
divided by three levels: (1) by describing what is the phenomenon; (2) by explaining 
the nature of the phenomenon; (3) by determining what the phenomenon should be. 
This article proposed, with the recent observation in mind (the Taiwan case and the 
relevant cases of Asia around), that the political confrontation within each nation’s 
terrain should critically develop a new pattern of structuring state, civil society with 
media. The first-two level should be answerable during this stage. Based on the 
Nordenstreng’s thesis, the assumption of media functions is clearly mapping out in the 
following figure by overlapping the types and normative roles of contemporary media 
structure with each other ,  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 7



  

    

Institutional Power

Commercial 

Partisan 

Pluralistic 

Alternative 

Open Access 

Closed Access 

Collaborative 

Media Dependency 

Facilitative 

Media Autonomy 

Observer 

ParticipantPeople Power 
Radical 

Monitorial 

 
       Normative Role                 Media Type 

Figure 2.3 The Conflation Map of the Types and Roles of Media  

Source: arranged by authors from Nordenstreng (2009) 

 
Putting the types and normative roles of two models together, the research was shed 
the light from Nordenstreng’s endeavour by detailing the media used as social forces 
confronting the institutional (legislation binding) power. The legislative modeling 
media (public service broadcasting as the core) is positioned by ethics and code of 
public interest and the regulation of public access. As a result, the Observer type is a 
site allowing Institutional Power to have impact on media work in vertical axis. On 
the other side of horizontal axis is the Media Dependency as a guarantee for open 
access in certain way. In so doing, People power is functioning as Participant type. 
And other than the participants controlling the media use, the types of Partisan and 
Commercial, enshrined with a Media Autonomy, situated the public faced Closed 
Access-typed ones who has claimed to serve them. 
 
A new explanatory model of normative function is now working as follows. In the 
public media domain, public service broadcasting traditionally served the pluralistic 
society and collaborated with State in democratic transition (including the 
digitization). Secondly, for connecting to the web, a citizen journalism is launching 
for video journalism on internet facilitated the public contribute into the inform 
mandate of PSB. This development is also complied with the principle of alternative 

 8



 media. Thirdly, a nearly revolution proclaimed groups for a new democracy, 
emphasized the autonomic thinking and concealed action plan before a determined 
shot struck with institutions. The media they hold are closed access to public in the 
critical time. Its political ideology is served the partisan media in nature. Fourthly, an 
objective reporting continuously followed the agenda setting by institutional power- 
play although its functioning is monitor of the abuse of power. Most of those media 
are commercially funded and regulated by liberal democracy rule. A Taiwan case is 
developed along this guideline in transforming the origin of PSB model into a critical 
one.    
 
3. A New Struggle for Media Governance in Taiwan PSB 

 
3.1 The PSB Occupied by SMO and Regained by Professionals 

 
The public service broadcasters is faced both the technological and political challenge 
in recent days. The sea change of mediascape brought the PSB into the turmoil of 
digitalization. PSB has been driven by technological factor into digital broadcasting. 
However, it is not sooner than the booming of internet before DTV obtained the 
mature stage. After TV or video connected with internet, public television is losing its 
hold with young generation dramatically. The social media and internet video 
streaming are forcing PSB transform into the public service media (Lowe and Bardoel, 
2007).  
 
Taiwan PTS is keeps abreast of new technology transfer. The development above is 
well received by broadcasting industry and ready to be transferred. However, the big 
challenge of it faced in the last six-year is not the technological impact but the 
political one. After the Democratic Progressive Party stepped down from the 
Presidential Election in 2008, the supporting social movement groups reinforced their 
resistance within public service broadcasting, as one of many sites they settled 
(Rampal, 2011). PTS was tactically captured by one of pro-green camp’s groups 
(Humanistic Education Foundation, HEF as the led) by holding the Chairman, 
Deputy-Chairwoman, few Directors of Governing Board, and the Presidents with its 
own hands (Cheng, 2012). 
 
From 2008 to 2010, the management and governing board of PTS is equipped with 
defensive approach to tackle with the regulation by a returning authoritarian regime as 
they targeted (Nationalist Party). In the meantime, this same defensive public service 
broadcaster scaled down the size of PTS group to establish a realist approach to 

 9



 operate with limited budget from personal donation and minimum legal appropriation 
as they proposed. 
 
This new governing structure created consequently internal fight before the returning 
Nationalist Party government decided to take part into. Its arguing issues followed the 
distrust line with the State. The first run-nominated 4th Governing Board asked for a 
renovation of Public Television Service Foundation to relocate the news staffs served 
the previous PSB Group Project. This initiative is highly politicized for the following 
significances: 
 
 
(1) To break the integrative news desk operation and energize the collapse of Public 

Television Service Group by the President of PTS (previous Producer in News 
Dept.) as her political promise of running campaign 

 
(2) Therefore, this decision was reinforcing the resistance of PTS News Department 

to PSB Group Policy by held the post of President with the support of some 
dissident news staffs 

 
(3) Implicitly, President was supported by radical News Staffs in order to regain the 

control of editorial and reporting for concentrating on the criticism of Nationalist 
Party and Communist China. 

 
(4) The rise of PTS Trade Union membership is activated by sensing the political 

move of President and her supporting colleague, including the leading members of 
Humanistic Education Foundation and Governing Board. 

 
(5) PTS Labour Union was transformed into a full-fledge workers’ alliance for 

correcting management error and leadership failure  
 
(6) The independent researchers and following, National government recognized the 

claims of Labour Union by nominating one seat of Employee Directorship in the 
third-run of 4th PTS Board of Governor recruitment in the mid of 2009. 

 
 
After the ex-News/Documentary Producer was elected by 4th Governing Board to be 
the President, a supporting force to PTS was spilt into two parts. One is original of 
PSB Group developing track practitioners with professionals registered into Trade 

 10



 Union. The other is the stakeholders of political mission in resistance to State, 
Nationalist Party and Communist China for establishing a sovereign Taiwan and 
fulfilling the goals of civil society organization. Now, the three pillars situating mass 
media should be revised within Taiwan local experience. This review found that an 
original structure was struck into parts, 
 

State Market 

Public 

Broadcasting 

Trade Union 

Professionals 

Civic Society  
Organization 

Civil 
Society ?

 
Figure 3.1 A Taiwan model of Three-pillar Situating Media, 2008-2010  

Source: arranged by authors 

 
3.2 Revitalizing the PSB Model in Correction of pro-Market Force 

 
A turmoil of PTS Governance was started from August, 2009 when the 3rd   
run-appointment of Governors joined the Board Meeting, including one Employee 
Director on behalf of Trade Union. After the several runs of arguments, questioning, 
protest, boycott within the board meeting of governance, the many of President’s 
mission-projects were denied, rejected and frozen. Those critical issues are as follows, 
 
(1) the overhaul of PTS Headquarter Building 
(2) the closed down of Public Television Group Project in joint news operation 
(3) the PTS promotion and advertising for Microsoft Office 2010 products 
(4) the renovation of facilities for news operation its disbursement without permission 
(5) the rent of PTS studio to the Democratic Progressive Party running campaign 

without permission  
 
Moreover, the first run-appointed 4th Governors, who sided with President being 

 11



 criticized by Trade Union, also were disclosed the issues unaccountable to public 
enquiry as follows, 
 
(1) two Governors shot documentary film projects commissioned by President of PTS 

while there is enormously conflict to their mandate without any disclosure 
 
(2) their appointment of PTS President run by the Board below the minimum seat 

requirement for functioning legally  
 
(3) the First Chairman of 4th Governing Board sued the other 9 Governors without the 

consultation to the Board and filed an injunction to Civil Court paid by PTS 
 
(4) Leaked confidential information of Board to dissent News staff (host of forum 

program) using as a political move, without being subjected to investigation  
 
(5) the first run-appointed Governors run the below minimum attendee Meeting to 

govern PTS finally barred by the injunction issued from Civil Court and the State 
 
(6) After the directorship is suspended, the Chairman received the support from 

Humanistic Education Foundation by delivering a protest letter to each employee 
through the Supervisor Director Office in PTS 

 
Those issues incurred rapidly the fights within PTS governing and management 
boards, trade union, and the dissident News staffs. It raised a question in public for an 
unacceptable image of public service broadcasters. From January to September, 2010, 
with an injunction order by court and an endorsement by state, a legal Governing 
Board was re-established. The first-President of 4th Governing Board was sacked by 
new Board for her incompetent leadership and management fallacy accused by Trade 
Union in September. Since then, the PTS governance is returned to normal operation 
but the new confrontation was formed by several social movement groups with the 
support from dissent News staffs continuously. Above all, a new structure of pillar 
situating media is gained its momentous in modeling a professional stronghold state 
broadcasting in contest with social movement organization allied with dissent public 
media workers as figure 3.2, 

 12



 

State Market 

Public 

Broadcasting 

Civic Society  
Organization Civil Society ? 

Spilt 

Dissident

Professionals 

Trade Union 

Figure 3.2 The Three-Pillar Media Structure after Reform, 2010 till Now  
Source: arranged by authors 

 
The expelled-President called for her supporters united to fight-back. The Press 
Conference right after her removal was broadcast live (on-line) by PTS News 
Network (PNN) operated by one dissent news staff with her disbursement before. The 
supporting social groups arranged many opportunities to voice out about her appeal. 
Two pivotal her interviews are done by members of Democratic Progressive Party 
(DPP) and also the practitioners of social movement organization. One of her 
supporters is the regular member of Parliamentary Selective Committee for PTS 
Governor. 
 
Before the removal of President Feng, she endorsed the PTS promotion deal for 
Microsoft Office2010 product without permission of Board. The deal allowed 
Microsoft to have a free ride to carry official brand, name and logo of PTS in sales. 
This was the crumbling case of her leadership and highly criticized by Trade Union. 
Coincidentally, she also allowed DPP rented a studio for its campaign and exchange 
Party contribution. Those two cases are outrageous to the professionals’ ethics with 
which PTS ten-year long complied. The original distrust with State directed the 
supporters of social movement one step forward to dating around capital force.   
   
Next, the following two cases would be elaborated and revealed that interim 
confrontation before 5th Board established among professional operators (PTS), state 
and social movement organizations in forming a future public service media of 
Taiwan. 
 

 13



 3.3. The first case: The endless disputes of PTS board member selection and  

    decision 

 
PTS is defined as an independent public broadcasting institution owned by the 
citizens (Article 11, PTS Act). Therefore, it requires a high degree of non-partisanship 
to get board members elected which is a challenge in Taiwan's highly charged 
political ecology. 
 
Several attempts have been made to form a new board since December 2010 when 4th 
Board is terminated but the process has been delayed because of disputes over 
candidates’ background and their political affiliate. According to the Public Television 
Act, PTS' directors should be nominated by the cabinet and approved by 75 percent of 
the members of a 15-person-Selective Commission. The Commission is selected by 
the various political parties in Parliament in proportion to the number of legislative 
seats each party holds. Conclusively, the minority is easily leveraged on the high 
demand of eligible votes to be a Governor.   
 
During selection period, the ruling and the opposition party were failed to have a 
consensus in the making of 5th PTS Board for five runs. Actually, two members of 
Selective Committee recommended by DPP are one who being closed allied in 
supporting President Feng fought with PTS for her dismissal and the other who served 
as current Supervising Director of PTS introduced single social movement 
organization to protest for First-Chairman’s injunction. Those people with 
conflict-interest to be impartial person in selecting successive Governors went out of 
control without sanction (Cheng, 2013).  
 
Moreover, those members articulated with the request of SMOs in media reform, 
including the ‘Campaign for Media Reform’ and ‘Taiwan Media Watch’, for 
established new board timely but repeatedly vetoed the nomination of Nationalist 
Government without cause. The selection review was distorted and fooled by a small 
circle people for a retaliation from the previous failed leadership in PTS. 
 
To finalize the scandal of Selective Governors Committee, government nominated all 
elite representatives but Employee Director in successful reaching the eligible seats of 
statutory Governor Board in July 2013. However, six-month later for President 
election, those same circle was united again to fight. Before election, they (Renew 
Taiwan Culture Organizations, RTWC) endorsed the sacked-President Feng run for 
the post again. After the selection failed, they criticized the new President-elected by 

 14



 providing corruption list of hers. The same circle even reinforced the credibility of 
proof by citing the evidence is proved by employees. The Trade Union of PTS frankly 
questioned the SMO’s claim of employee-testimony due to no allegation of them been 
filed for. SMO (Civil Society Monitoring Group on the Appointment of PTS President) 
confessed the so-called the employee are only two-News dissent staffs. Finally, PTS 
official replied with proof to clarify the corruption charge and won the silence of 
small circle.  
 
3.4. The second case: Sustain the operating of PTS and discontent 

 
PTS has been suffered from the cap of budget for a long time. Since 1997 when limits 
were set on annual government appropriation for PTS, it received 26 million USD 
without fine tuning in response to inflation. However, PTS successfully cooperated 
with government to conduct several digital TV projects. Through this cooperation, 
form 2003 to 2013, PTS gained the extra funding to overhaul its production system 
(around: USD 140M) and launch its owned HD channel. Based on this infrastructure, 
a revised version of PTS Act is legalizing from 2011. However, the social movement 
organizations of media reform are distanced themselves from this endeavour in the 
very beginning. The more details of those events will be elaborated in next 
comparison of four countries.  
 
 
4. Analyzing the Regional Cases of Public Service Media Transformation 

 
The literature of normative theories of the media presented four normative roles of 
media including: (1) Monitorial Role; (2) Facilitative Role; (3) Radical Role; (4) 
Collaborative role (Christians et al., 2009). Based on their theoretical framework, this 
chapter will map the public service media transformation in Hong Kong, South Korea 
and Thailand in comparison with the one in Taiwan. It will argue that a new formation 
of public service media is redrawing the shape of the supporters for public-interest 
based mass media entangled with new representative of public endorsed with other 
independent and social-activism based actors. 

 15



  
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Monitorial 

Radical 

Collaborative 

Facilitative 

Media Autonomy Media Dependency 

People’s Power 

Institution Power 

Figure 4.1 Nordenstreng ‘s four Normative Roles of Media (2009) 

 
4.1 Hong Kong 

 
The free to air broadcasting service in Hong Kong currently are dominated by two 
commercial broadcasters including Television Broadcasts Limited (TVB) and Asia 
Television Limited (ATV). Two broadcasters were accused of monopolizing the local 
television market. Some of civil groups believed that two local broadcasters abusing 
their advantages including TVB forbidding artists to take part in other TV stations or 
ATV can not play the original voice of the artists contracted with TVB in drama 
episode. Conclusively, the dominances of two local broadcasters lead the market 
failure and low content quality (Community Development Initiative, 2010). 
 
In order to resist the dominance, a local civil group, named Community Development 
Initiative (CDI), appeals that Government should maintain a fair environment for 
competition. One of the solutions advocated by CDI is implementing digital 
broadcasting technology to increase the number of channels and enhance the public 
media development.  
 
4.1.1 The plan of subsidizing RTHK     

In 2009, Hong Kong government announced a comprehensive package for next few 
years to fully support the development of Radio Television Hong Kong (RTHK) as a 
public service broadcaster. According to the White Paper released from Legislative 
Council Panel on Information Technology and Broadcasting in 2013, RTHK has been 
tasked to take up the mission to serve as a public service media for citizens. 

 16



 Appropriate resources will be provided to allow RTHK to do so effectively 
(Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting, 2013).  
 
To be able to realize the mission, RTHK embarked on various new development plans, 
including the launch of digital audio broadcasting (DAB), digital terrestrial television 
(DTT) broadcasting service, facilitating community involvement system and 
constructing RTHK’s Media Asset Management system (MAM) and new RTHK 
headquarter named Broadcasting House.  
 

Table 4.1 The Digital Action Plans of RTHK 
Plans Actions 

Digital 
Audio Broadcasting 

(DAB) 

1. The government allocated RTHK frequency spectrum to 
launch 5 DAB channels. 

2. RTHK conducted trial tests and public campaigns to 
promote public awareness of DAB.  

3. RTHK launched five DAB channels in 2012, including: 
 (1) DAB-31: general programming, news and 

finance(Putonghua) 
 (2) DAB-32: China National Radio Hong Kong edition relay 

(Putonghua) 
 (3) DAB-33: general programming, news (English) 
 (4) DAB-34: BBC World Service relay (English) 
 (5) DAB-35: elderly, culture and education (Cantonese) 

DTT 

1. The government allocated RTHK frequency spectrum to 
launch 3 DTT channels, including: 

  (1) RTHK 31: news and general programs. 
  (2) RTHK 32: Live feed programs of Legislative Council 

meeting every Wednesday, other important meetings and 
press conferences. 

  (3) RTHK 33: Documentary Channel (Relay of CCTV Ch 9)
2. In 2012, RTHK has conducted the technical test for one high 

definition and two standard definition television channels 
through her own transmission site. 

3. After the trial, RTHK kept enlarging her DTT coverage 
through building new transmission sites. 

4. The government promised to allocate RTHK new resource 
from the financial year 2013-2014. The total amount of 
additional recurrent provision proposed by RTHK will be 
around USD 85.5 million.      

MAM 

1. The Government has been subsidized RTHK to build on a 
Media Asset Management project from 2011-2012 to restore 
archive material at risk, digitalize the most valuable portion 
(around 25%) of RTHK footages. 

2. By the end of 2013, it is expected that about 7,800 hours of 
audio and all photos negatives from RTHK’s arrive were be 

 17



 digitalized. 
3. RTHK launched the project of ‘RTHK Memory 1 ’ in 

November 2012. Around 100 hours of footages from RTHK 
were released to public viewing. 

The new RTHK 
headquarter  

1. One of plans is building a new RTHK headquarter named 
Broadcasting House. 

2. Upon completion of the tendering procedure, RTHK will 
seek funding for the project through established mechanism, 
which is expected to be around the last quarter of 2013. 

Source: Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting (2013) 

 
In fact, a civil group named Momentum 107 believed that the funding of new RTHK 
headquarter was wasteful and unnecessary (Momentum 107, 2013). Finally, the 
proposal was rejected by the Legislative Council's Public Works Subcommittee in 
January, 2014 due to the high cost2. One of councilors criticized that RTHK had 
expanded its service too widely and reduced the construction fees is necessary (Ip, 
2014). In February, the government said it won't resubmit the funding request of new 
RTHK headquarter to legislators because of the failed lobby with Legislative Council.  
 
According to RTHK Programme Staff Union’s statement, the staff were disappointed 
that manager team did not fight for Government’s decision. Continually, RTHK 
Programme Staff Union urged the Government re-submitting the funding proposal to 
discuss what type of public service broadcasting the society needs. The Union also 
wished citizens understand that getting sufficient equipments is only to serve the 
public well and provide quality programs. (RTHK Programme Staff Union, 2014). 
 
4.1.2 The disputes in RTHK from 2011 to 2014 

Based on the relationship between Government and RTHK, Hong Kong Journalists 
Association revealed a report to demonstrate the challenges for freedom of expression 
in Hong Kong regarding to the intervention from China Government. 
 
According to the press, the Hong Kong Government decided to appoint a veteran civil 
servant, Roy Tang, with no relevant broadcasting experience, as a new director of 
RTHK in September 2011 (Chua, 2011). It is the first time an administrative officer 
headed RTHK since it was separated from Information Service Department in 1950. 
The appointment was challenged by the RTHK Programme Staff Union, academics 
and pan-democratic congress people. Roy Tang was also specially greeted by 
members from RTHK Programme Staff Union on his first day. Members rolled out a 

                                                 
1 The official website of RTHK’s Memory: http://app3.rthk.org.hk/special/rthkmemory/ 
2 HKD 6.1billion≒USD 767,635,809 

 18



 black carpet, yelled slogans and waved placards saying "Free RTHK" and "Bureaucrat 
Out!" as he arrived at the station's Kowloon Tong headquarters.  
 
The appointment was seen as the embodiment of China government’s intervention 
into media freedom and editorial independence (Hong Kong Journalists Association, 
2012). Moreover, following controversial cases were continually happened in Hong 
Kong, including: 
 
 
  (1) Two senior talk show hosts were replaced in RTHK  

After Roy Tang’s appointment, two senior phone-in radio talk show hosts were 
sacked. The decision was challenged by RTHK Programme Staff Union since two 
hosts were considered to be in pan-democratic party. They also expressed deep 
worries of the replacement might weaken the diverse discussion feature of RTHK 
program. Roy Tang denied the decision was based on political will from China 
Government. He replied that RTHK will keep allowing phone-in programs to 
maintain the open discussion on current affairs.    
 
(2)  Roy Tang ‘harmonized’ the RTHK Producers’ Guidelines 
In 2014, Roy Tang was accused of ‘harmonizing’ RTHK Producers’ Guidelines. 
Members are not satisfied that Tang deleted the wording of ‘promoting freedom of 
expression and a democratic society’ from the guideline. RTHK Producers’ 
Guidelines mentioned the role of RTHK, the system, media ethics, and how to deal 
with complaints from audience. It was last revised by RTHK manager group and 
the staff in 2007. The official said that the modification will lead RTHK to much 
more fit for its role of public service media. RTHK Programme Staff Union resisted 
Tang’s decision. The Union believed that ‘promoting’ freedom of expression and 
democratic society’ is the major function of public service media. In May 2014, 
when Roy Tang attend a ceremony hosted by RTHK, some of the staff and guests 
wore blue ribbons distributed by the RTHK Programme Staff Union to show their 
concerns, including the Deputy Chief of Broadcasting (Ng, 2014). 
 

On the other hand, Hong Kong Television Network Limited (HKTV) joined the raced for 
free to air TV license. However, it was rejected by Government in 2013. As the result, 
nearly 400,000 people signed a Facebook petition demanded that the government give a 
full statement for denying HKTV’s application.  
 
Finally, around 120,000 citizens protested against the government’s decision to deny a 

 19



 television license to HKTV on 20th October 2013(Lin, 2013). Hong Kong Government 
was accuse of favoring the exist operators to secure their market dominance. Moreover, 
SMOs believed that the result is China Government intended to control the freedom of 
speech in Hong Kong. 
 
Those cases reveal a complexity among government, labor union and SMOs. As the 
figure 4.2 showed, RTHK followed the institution system and function as a collaborative 
role. She gained the funding from government and launched the new services to publics. 
However, SMOs rarely echoed the triumph of RTHK. SMOs would much more expect 
and support the new commercial operators. On the other hand, RTHK Programme Staff 
Union is preventing the interventions from China government through reviewing RTHK’s 
daily operations and the media policy making process from government stringently. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

SMOs 

HKTV 

RTHK 
Programme  
Staff Union  

RTHK 

Facilitative 

Collaborative 

Radical 

Monitorial 

Media Autonomy Media Dependency 

People’s Power 

Institution Power 

Figure 4.2 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Hong Kong 

Source: complied by authors 

 20



 4.2 South Korea 

From 1970 to 1990, South Korean Government modernized and industrialized its country 
to access a great economic growth. However, it also became autocratic with the growth of 
its national economy and control of mass media. Eventually, it led the Korea’s democracy 
social movement in coming year.  
 
4.2.1 The relationship between PSM and the state 

There are two public service media in South Korea including Korean Broadcasting 
System (KBS) and Munhwa Broadcasting Corporation (MBC). Both of them were the 
results of the media merge initiated by military regime in 1980. In term of KBS, it is a 
public corporation but the members of the board and the CEO are all appointed by the 
President. Although South Korea Government de-regulated and allowed commercial 
broadcasters (such as Seoul Broadcasting System launched in 1991) join the market in 
1990, Government limitedly opens the media market to keep KBS’ significant market 
power. To enhance the terrestrial television development continually, Government also 
reserved the spectrum to help KBS start two phases of 4K Ultra High Definition 
Television (4K UHDTV) trail from 2012 to 2013. This gave broadcasters an opportunity 
to evaluate the possibility of early stage of UHDTV service and set up the next milestone 
of digital terrestrial TV service (Hahm, 2014).  
 
However, the political control of KBS was heavily exerted before the emergence of South 
Korean civil society in 1990. The growing influences from civil groups allowed people 
participating in media policy-making process openly (Kwak, 2012).            
 
4.2.2 The resistance of KBS Labor Union 

Reviewing the social movements in South Koran, students, labors, Christens, and 
journalists were the important actors that participating democratic movements. In terms of 
journalists, they are allowed to gather information associated with political protest and 
also attempt to spread them to the entire society. Moreover, the news firms affiliated with 
International Press Institute (IPI) also help journalist became a strong actors referred to 
the media freedom movement in South Korea (Shin, Chang, Lee and Kim, 2007). 
 
In 2009, President Lee Myung-Bak appointed Kim In-kyu as a new KBS President. Part 
of the members from KBS union believed the appointment is controversial since Kim was 
Lee’s media policy advisor during presidential election. They claimed that KBS will be 
criticized by the citizens for approving a person who served closely with current president. 
Part of members from labor union who against Kim would propose a strike were rejected 
by KBS Union (The Hankyoreh, 2009). At result, those members established a new labor 

 21



 union named KBS TV Union. Overall, two labor unions were co-existed within KBS 
including KBS union and KBS TV union.  
 
In late 2009, around 4,000 media workers launched a strike due to Government amended 
the law might restrict the media freedom (Kang, 2009). The new law would allow 
newspaper companies and enterprises to merge 20 percent stocks from terrestrial 
broadcasters and up to 49 percent of a news channel. Since KBS Union didn’t join the 
strike, KBS TV Union announced to support the strike and urge KBS Union participate 
the movement (Kwak，2012). 
 
Another media strike issued by KBS TV Union was launched in 2012. Former President 
(Lee Myung-Bak) was accused of interfering KBS appointment again. KBS TV Union 
argued that it would endanger the impartial environment for news coverage in KBS (ibid).  
 
In 2013, KBS Union also launched a strike to ask KBS management team establish a 
framework regarding to improve the governance structure of public service broadcasting 
and raise minimum wage for employees (Ramstad, 2012). But KBS TV Union did not 
join the strike. Members joined the strike of KBS TV Union usually were sued by KBS 
manager team. By contrast, manager team did not take any legal action to the members 
join the strike issued by KBS Union. KBS TV Union claimed that manager team was in 
favor of KBS Union (Yang, 2013).   
 
In 2014, KBS proposed the plan to the Korea Communications Commission, the media 
regulators, where it will increase its license fee to enhance reliability of broadcasting. It 
will re-adjust the monthly license fee from the current 2,500 won (USD 2.35) to 4,000 
won (USD 4.6) since the license fee has been frozen from 1981. Furthermore, KBS will 
reduce the annual commercial revenue to fulfill the role and the function of public service 
media (Shing, 2014). Finally, KCC agreed with the hike and required KBS to halt 
advertising before 2019.  
 
However, civil groups (such as Citizens’ Coalition for Democratic Media) and opposition 
party (The Democratic Party) were against this proposal. They claimed that people can 
not pay extra fee because KBS has been failed to play the role of a public broadcaster. 
KBS TV union made a statement that government tries to maintain stronger control over 
public media through approving the license fee hike (Baek, 2014).     

 

Above all, KBS earned the political resource through acting as a collaborative role but 
triggered the concerns from KBS TV Union. As figure 4.3 showed, KBS TV Union is the 

 22



 major actor in the social movement associate with PSM issues in South Korea. It 
affiliated with the SMOs and the opposition party to boycott the potential development of 
KBS.  
 
In the end, we can also sense the distance between KBS Union and KBS TV Union 
regarding to their positions. Series of similar strikes issued by KBS Union or KBS TV 
Union were continually launched from 2010 to 2014. Those movements would be seen as 
a reflection of different standpoints led the divide between two unions. 
 

 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 

Collaborative Monitorial 

Media Autonomy Media Dependency 

KBS 

  KBS Union

KBS TV Union 

 SMOs 

People’s Power 

Institution Power 

Radical 
Facilitative 

Figure 4.3 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in South Korea 
Source: complied by authors 

 
4.3 Thailand 

 
According to the recent history of public media system in Thailand, PSB was born by a 
coup of 2007 and transformed the ITV Public Company Limited (ITV) into a new public 
service media (Rodloytuk, 2011).  
 
4.3.1 Thai-government initiated digital master plan with PSB 

In 2012, National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), the 
communication regulator, announced its nationwide digital master plan called ‘The First 
Broadcasting Master Plan (2012-2016). Under the plan, it scheduled to release the new 
digital terrestrial television licenses and the timetable for digital switchover of terrestrial 
television (NBTC, 2012).  

 23



 According to NBTC, the plan aimed to reform the television-industry landscape. Since 
the audiovisual operating costs went down significantly, NBTC believed that the release 
of large number of new TV channels will enlarge the market needs and benefit the local 
content providers. In addition, NBTC endorsed a digital TV subsidy coupon for the 
citizens to purchase set top boxes in order to promote digital transmission of terrestrial 
television (Thai PBS, 2014).  
 
Parts of spectrum are also reserved for state-owned and public broadcasters. Those were 
including Thai PBS, TV5 which is run by Army, National Broadcasting Services of 
Thailand (NBT/Ch11), and MCOT (Ch9) run by the Ministry of Finance. Meanwhile, 
NBTC also allowed incumbent terrestrial broadcasters such as NBT, MOCT and Thai 
Pubic Broadcasting Service (Thai PBS), to conduct their digital TV trial test (DVB, 
2014). 
 
As one of the state-owned public service media, MCOT would make a great effort to 
follow the digital TV plan from NBTC. According to the press, MCOT plans to manage 
two variety HD channels, two news channels, one Children & Family channel, and 
broadcasting the FIFA World Cup Brazil 2014 to encourage the digital transition. In 
addition, MCOT launched the DVB-T2 (the next generation transmission system of 
terrestrial TV) trial test to help NBTC decide national broadcasting service standard 
(DVB, 2011).  
 
However, MCOT State Enterprise Union (the labor union) questioned NBTC’s digital 
plan since NBTC forcefully asked public service TV broadcasters join the bidding of 
digital TV license. In this regard, the members of labor union wear black to against the 
policy from NBTC (Bangkok Post, 2013).  
 
Furthermore, MCOT State Enterprise Union also opposed NBTC granted the spectrum to 
selected existing broadcasters. It suggested that the opportunities to potential industries 
operators through a system of transparent and non-discriminatory evaluation should be 
implemented not by bidding only (MCOT State Enterprise Union, 2013).  
 
4.3.2 The rise of Thai Pubic Broadcasting Service 

ITV originally is a private broadcaster operating its business through free to air in 1995. 
In 1997, ITV chose to accept the investment from Shin Corporation which is invested by 
Thaksin Shinawatra Family3 since the financial tsunami effect harmed its operation. Thus 

                                                 
3 Thaksin Shinawatra was the Prime Minister of Thailand from 2001 to 2006. His young sister , 

Yingluck Shinawatra, was the Prime Minister of Thailand from 2011 to 2014. 

 24



 Thaksin Shinawatra Family became the major shareholder of ITV. 
 
Under Shin Corporation, ITV operated a concession from the government including 
increase the percentage of entertainment programs and reduce its license fee in 2004. In 
2006, Thaksin Shinawatra government was overthrow by the Military. It is so called 2007 
Thai coup. Surayud Chulanont replaced Thaksin Shinawatra as the Prime Minster. At the 
same time, the Administrative Court ruled that ITV's move to modify its programming 
was against the Communication Law.  Since ITV had to pay back the reduced TV 
license fee, it were not able to handle the payment (about to 1 billion Baht) then be taken 
over by state.  
 
The government renamed ITV as Thailand Independent Television (TITV). However, 
Surayud Chulanont, the Prime minister, attempted to transform TITV from private 
broadcaster to public service media because this coup-debated government was asked to 
response the appeal from civil society. Before the PSM issue became debated in 2007, 
there had been a social movement to push government building the PBS by several civil 
groups.  
 
Since PSM issue became mature in 2007, these groups, such as policy advocators and 
scholars, actively participated in proposing to establish PSM legal framework through 
pubic forums or symposiums (Siroros and Ungsuchaval, 2012). According to Siroros and 
Ungsuchaval, the social movement groups advocated the PSB law should lead to modify 
Thai society in direction of ‘open’ and ‘neutral’.  
 
Finally, Surayud Chulanont amended Public Broadcasting Service Act to keep it free from 
political will and commercial pressure. Thai PBS formally funded in January 2008. Thai 
PBS sets up the Department of Public Media Development, the divisions include Civil 
Media Network Development, Social Capital Development, Public Participants and 
Feedbacks Development, and Academic Institute of Public Media4. In this regard, one of 
distinctive features in Thai PBS is the emphasis on public participation in its content type 
to its strategic direction (Murray, 2013).  
 
 
 
 

 
                                                 
4 The structure could be reviewed on Thai PBS website: 

    http://www2.thaipbs.or.th/about_organization_structure.php# 
 

 25



 4.3.3 Thai PBS wins the supports from SMOs 

 
Between November 2013 and May 2014, anti-government group called People's 
Democratic Reform Committee (PDRC) started the social movement to force Prime 
Minister Yingluck Shinawatra step down. PDRC protesters seized major state-owned 
broadcasters, including NBT and MCOT to ask for a cooperation of stopping broadcast 
the news in favor of government (Laotharanarit, 2014). However, Thai Broadcast 
Journalists Association condemned PRDC’s action was harmful the news independence.  
 
Siroros and Ungsuchaval (2012) pointed out that three reasons successfully lead the rise 
of Thai PBS, including:   
 

  (1) Overlapping sectors of civil society: the collaboration of different civil groups 
was a major factor the push the PSB policy in Thailand. 

 
  (2) Favorable political context: the members in Surayud Chulanont’s cabinet were 

friendly to NGO groups. Some of the NGO groups were available to affect the 
policy making process.  

 
  (3) Policy learning and knowledge: the policy making of Thai PBS was influenced 

partially by policy learning from oversea countries whose PSB systems had been 
established in advance.   

 
There is no labor union established in Thai PBS. As an establishment that negotiated 
by civil society and the Government, the close relationship between SMOs and Thai 
PBS is feasible. According to the PRDC statement, the reports from Thai PBS were in 
line with the civil groups’ interests (Reporter without borders, 2014). As the figure 4.4 
showed, the close relationship between SMOs and Thai PBS is significant. Those 
traditional public service media funded by state, such as NBT or MCOT, would be 
much more in line with the institutional system. 

 26



  
Institution Power  

Collaborative  Monitorial 
      NBT, MCOT 

 
 
 
 
 
 
 
 

   
Figure 4.4 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Thailand 

Source: complied by authors 

 
 
 
 
 
 
4.4 The cooperation between government and PTS in Taiwan 

 
According to Cheng and Lee (2012), different kinds of special projects were 
commissioned by Government subsidy to PTS since 2003. Taiwan public 
broadcasting is continually financed by extra funds for TV digitalization to 
supplement its ‘funding cap’ on government appropriation manipulated by political 
parties’ controlling strategies in postponed legislation renewal. 
 
Those projects came from different national development plans proposed by the 
Executive Yuan and passed through the Legislative Yuan including: ‘Challenge 2008 
Six-Year National Development Plan’, ‘The New Ten Projects’, and Plan of 
promoting High Definition Television. Each of national plans contained different 
sub-projects as follows.  
 
 
 
 

People’s Power 

MCOT State Enterprise Union

Media Autonomy Media Dependency Thai PBS 

   SMOs 

Facilitative 
Radical 

 27



 Table 4.2 The Government Grants to Digitization from 2003 to 2014  

Year Major Project Subprojects 
Budget 

(USD) 

2003-2009 
(2008 was 

excluded) 

Challenge 2008 Six-Year 
National Development Plan 

The Project of Constructing Common 
Transmission Platform  (including DTT network, 

MHP testing, mobile TV system) 

40 million

2006 The New Ten Projects 
The Project of Public Broadcasting, Cultural 
Creation and Digital Television Development 

83 million

2011 
The Project of Building HDTV Network in 
Eastern Taiwan 

1.5 
million 

2011 
The Project of Upgrading 21 Gap Fillers from SD 
to HD System 

2.5 
million 

2012 The Project of Producing HDTV Programs 6 million

2013 The Project of Producing HDTV Programs 
9.33 

million 

2014 

The Plan of Inception Year 
for Developing HDTV 

The Project of Producing HDTV Programs 
4.33 

million 

Total 146.66 million 

  Source: authors 

 
Generally speaking, most of the nation plans were almost focused on the hardware 
implementation. PTS still suffered from the shortage of program production budget. 
Regarding to PTS’ funding issue, Ministry of Culture decided to finance PTS for HD 
programs making. However, the amount of budget is not stable. 
 
In December, 2013, Ministry of Culture, the regulatory body of the PTS Foundation, 
officially announced her public service media policy. Two major actions are proposed 
including:  
 
 (1) Amend the Public Television Act: Enlarge the funding of PTS from USD 30 

million to USD 60 million. 
 
 (2) Keep subsiding PTS’ HD channel to advance the audiovisual market in Taiwan.     

 28



 Although the new Public Television Act has to be approved by the Parliament, it is a 
significant milestone of enhancing PTS development. On the contrary, those projects 
above started from its very beginning (2006) were paid scanty attention by SMOs for 
media reform. Even they questioned the emergency of national grant disbursement 
and the political interference came along with. The leading organizations, Campaign 
for Media Reform and Taiwan Media Watch Education Foundation, continuously 
requested the government should increase the national appropriation through 
collecting fees from each TV household in preventing public service media from 
political intervention. Lacking of political will and public support, the PTS Act is not 
revised until the March of 2011 by the support of new 4th Governing Board, PTS 
Trade Union and Nationalist Government. 
 
The SMOs in general, led by the Humanistic Education Foundation, co-opted with 
PTS from 2008 to 2010, in protesting against the Nationalist Government intervention. 
Some academic figures belonged to them even promoted the National Public Radio 
model or the related U.S. system by receiving the least Federal fund with large 
amount contributed by individual donation and enterprise underwritten. And they lest 
appreciated with any National Project of Digitization by spending most attention to 
relocate the PTS News Staffs from Group structure back to the camp they controlled. 
 
Once the new 4th Governing Board established in 2011, DPP acted on the behalf of 
SMOs to stop the legislation of PTS Act revise by rejecting any “Good Governance” 
legal clause. The dissent News staffs of PTS organized together attacked the 
governance of acting-President and criticized PTS employees lacking of moral in 
confrontation with Trade Union. They regularly disagreed with potential accountable 
regulation on their performance. To praise for “Sun-Flower” student occupied 
movement in March 2014, program staff even managed to rerun the 
situation-documentary of the movement’s leaders. The move of dissent workers is 
affiliating with radical movement and refuted the accountability to the general public. 

 29



 Institution Power  
 

Collaborative  Monitorial    PTS
 

PTS Labor Union 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Figure 4.5 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Taiwan 

                 Source: complied by authors 

 
5. Conclusion 

 
This research started from the politicizing development of Taiwan Public Television 
Service in the last decade. On the surface, it was a local impact from political 
transformation of Great China Community on a media politics internally. However, 
when the one Taiwan local case compared with the three Asia neighboring countries, 
the topic gain its significance of revealing a transforming support for PSB regarding 
traditional pillar theory defined by Western liberal media model. 
 
The PSB is universally defined as public owned- “State Broadcasters”. The public is 
intensively engaged and represented by social movement organizations. Under the 
pressure of internet competition and young audience diversion, the request for public 
supporting PSB is proposed by academic research (Jakubowicz,2007). Reasonable 
thinking, the three-pillar for media theory is thickening the base of civil society for 
upholding the strong democracy and media (Hamelink and Nordenstreng, 2007: 227). 
However, the research found that more than a signal case of Taiwan, there are total 
four ones to tell a different story (Jebril, Stetka and Loveless, 2013:7).  
 
According to the previous comparison, the study of Taiwan, with South Korea, Hong 
Kong and Thailand, concluded into a systematic rethinking on the relation between 
civil society and public service media. If a new divide within the civil society of 
three-pillar media structure is sustainable, there is most likely to conduct a 

People’s Power 

Media Dependency Media Autonomy 

Radical 
Facilitative 

 SMOs 

The dissent 
News staffs of 
PTS 

 30



 systematical review on the case of four countries as follows (see Table 5.1). 
 
All four cases distinguish the civil society group from the professional-run trade union 
in operating the future of PSB. Those cases of PSB almost spilt the media-related civil 
society by struggling for the PSB governance between trade unions and SMOs. The 
research is pointing out the great significance of this generated either from politically, 
the internet activism or technically, savvy young audience yet decided. However, the 
fact is the crisis of political trust has happened in all countries recently. This 
phenomenon strengthened the article’s argument in emphasizing the collapse of trust 
between state and SMOs, and the repeat failure of general election forced SMOs 
strike out a resistance game endlessly. 
 
In Taiwan, SMOs and academic coincidently reiterated PSB should kept distance 
from the ruling government politically and financially. The defensive and reactionary 
roles they took for almost eight-year now. The leading role of PSB policy formation is 
left over and pursued by PTS Enterprise Union in seeking Directorship and expanding 
membership. Nationalist Party Government only maintains its comparative leading 
role by proposing fund increase and undefined future plan. What is at stake of a strong 
Union (professionals)-influential PSB policy still needed to be highly discernable.  
 
Table 5.1. The Comparison of Four Countries Media Structured by Sectors of Three-Pillar Model 

Country PSB 
(Media)

SMO/ 
Media 
(Civil 

Society) 

Trade 
Union 

New 
PSB 

Policy 

Finance 
(State) 

Political 
Combat 

Capital 
(Market)

Taiwan PTS 

HEF 
RTWC 
Others/ 
PNN 

PTSFEU 

HD 
Broadcast
New 
Media 

HD Program 
Grant 
Fine-tuning 
mechanism of 
Appropriation

DPP, 
RTWC,  
Dissent- 
staffs 
 

Microsoft 
U.S. Model 

South 
Korea 

KBS 
NUMW/ 
KBS TV 
Union 

KBS Union 4K UHD License Fees 
hikes 

Democratic 
Party 
Anti-Ruling 
Party Forces 

Legislation 
of 
Consolidated 
TV channel 

Hong 
Kong 

RTHK SMOs 
RTHK 
Program 
Staff Union

DVB-T 
DAB 
MAM 

Government 
Project 

Director of 
Broadcasting 
Legislative 
Council, 
Momentum 
107 

HKTV 

Thailand MCOT 
NBT-11

Thai 
PBS MCOTSEU DVB-T2 

HD 

Government 
Subsidy 
Free Spectrum 
Reallocation 

PRDC 
blocked and 
occupied 

Non-Union 
Model 

Public Television Service Foundation Enterprise Union (PTSFEU) 
National Union of Media Workers (NUMW) 
Source: complied by authors 

 31



 Public service broadcaster in Taiwan maintains its forum and informative function of 
political communication. Once the political turbulence struck the core of mistrust, the 
SMOs aggressively establish their own media and drive major young citizen’s 
eye-ball in replacing PSB. For example, the recent “Sun-Flower Movement” against 
Mainland China is criticized PTS’ decision in maintaining the impartial role for 
hosting political forum and balancing its role-playing as advocacy on programming. 
Those previous values are firmly insisted by PTS Enterprise Union. The current 
Governing Board later confirmed their support to professionals by counter-arguing the 
dissent voices within PTS.  
       
Nevertheless, a divided nature of public is an undeniable loss. Without the full support 
for current organization of PSB, a conservative future is foreseeable. Due to the 
tradition of ruling party, the grand project of Ministry of Culture should be 
compromised by the least-sized PSB policy originated from Nationalist Party. The 
SMO will draw a promising picture of citizen journalism, crowd funding and crowd 
sourcing for quality report regularly. On the long run, the strong trade union force will 
sustain the professionals-led perform in facing next handover of regime. A new 
networking stakeholders with trade union also tentatively illustrated in near future.  
 
This united network is composed of the possible members as follows, 
 
(1) The Public Media Committee of Confederation of Taipei Trade Unions 
(2) Independent researchers in labour and communications issues 
(3) Media, Entertainment & Arts Sector, Union Network International 
(4) Association of Taiwan Journalists 
 
However, lacking of PTS dissent journalists and the supporting SMOs in above 
network must “be challenged by growing cynicism and decline of public trust in 
journalism” (Jebril, Stetka and Loveless, 2013: 7). The current debate and planning of 
PSB policy in Taiwan is organized by Governing Board and its representative, Trade 
Union and professionals staff. One undergoing process without previous NGO for 
media reform or SMOs for resistance to Mainland China is quite alternative but facing 
another run of political contest from them. Taiwan PTS is, in a way, standing for a 
more institutionalized normative function and profession screening once the next 
movement to resist Communist China is expanded.  
 
 
 

 32



 With the promising support from Ministry of Culture, Taiwan PTS is ready for a 
launch into a new universe and based on the status quo. Politically, the significance of 
new typed three-pillar model is positioning PSB in an upfront choice between the 
normalized Great China Community’s state-building and a radical politics to 
revolutionize the representative democracy for resistance to China.  
 
Where the emerging issues in Taiwan is also happened to the rest of three countries in 
the research. The Korean case shared the similarity with the Taiwan in transforming 
SMOs into the ruling power. The highly politicized SMOs, after defeat by returning 
conservative party, mobilized an unconditional resistance internally. It brought the 
professional trade union confront with them. The divide or fight generated from the 
encounter drives a new route to structuring the pillars beneath the PSB. The dissent 
PSB professionals collaborated with SMOs extended the resistance into a long run 
strategy. The state represented by counterpart political parties should be competed 
regularly in Korea. However, the Taiwan state maintained the tie with Mainland China 
should created distrust unevenly within political parties in revolutionized uncertainty.  
 
Comparing Taiwan with Hong Kong, the research found that both regions each 
created a non-exclusive divide between trade union and news or program staffs. 
Taiwan staffs are involved deeply with SMOs movement. Hong Kong ones are in 
sympathy with them for a democratic action. However, the SMOs both sides generally 
questioned the legitimacy of “regional state” including many political institutions 
even with PSB. To modernize PSB successively, PTS and RTHK confirmed a firm tie 
with state even a negative effect of China integration is impending.  
 
Based on a particular democratic transition, Thailand is moved back and for around 
the forces of extreme politics and military coup. A strong nation capitalism structured 
the PSB into a diverse organizations. They are allowed SMOs to share the benefits of 
media democratization to participate into one PSB operation. A nationwide led-TV 
digitization is franchised to national TV enterprise without doubt during transition. 
Although the extreme political group demonstrated once mistrust toward PSB, the 
deterred democracy by parental military regime is counteracted against the enlarging 
divide between SMOs, PSB and state. Under this situation, the trade union of PSB 
kept learning govern the media internally and internationally with the firm support 
from the political economy base.  
 
The changing boundary of PSB supporting lines is confirmed by four Asian cases. 
Taiwan, South Korea, Hong Kong and Thailand illustrated the ferment growing within 

 33



 state, civil society and PSB media. What an adventure of PSB policy beholds by four 
public media is greatly downplayed the significance of capital/market force recently 
occupied salience role in European Union. It meant the regional emerging democracy 
issue in Asia now highly politicized the development of PSB.             
 
 
6. Reference  

 
Alonso, Isabel Fernandez and Ana Fernandez Viso (2012). Internal pluralism in the  

governance of public service broadcasters in Spain and the role of social groups and 
professionals, the case of RTVE. Comunicacion Y Sociedad, 25 (2): 203-230. 

 
Aufderheide, Pat. and Jessica Clark (2008). Public Broadcasting & Public Affairs: 

Opportunities and challenges for public broadcasting’s role in provisioning the 
public with news and public affairs. Cambridge, MA: The Berkman Center for 
Internet & Society at Harvard University. 

 
Baek, Byung-Yeul (2014, 16 March). People don't want to pay more for KBS.  
 The Korea Times.  
  Jul. 8, 2014 from http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/03/116_152608.html 
 
Bangkok Post (2013, 16 August). MCOT must bid for digital licenses. Bangkok Post 
  Jul. 8, 2014 from http://bangkokpost.com/news/local/364914/mcot-staff-protest-against-digital-tv-bid 
 
Cheng, Hamilton (2013). The dispute and contest within Governors nomination of    
 Taiwan Public Television. Media Digest, March, pp 12-13. (in Chinese only)   
 
Cheng, Hamilton (2012). Current review on social responsibility of non-profit news 

media organization: A critical study on governance of Taiwan Public Television 
Service (2007-2009). In Tse-Mei Chen (ed.). New Technology, Culture, Ecosystem 
of Mass Media (pp.197-223) New Taipei City: Forum Publishing Co. (in Chinese 
only) 

 
Cheng, H. and Lee, Y. (2012). The sustainable operating model for developing Asian 

PSB: A case study of HiHD channel launching in Taiwan (2008-2012). A paper 
presented at the RIPE@2012 Re-visionary Interpretation of the Public Enterprise 
Value for Public Money-Money for Public Value, 4-7 September, Sydney, Australia.   

 
Christians, Clifford G., Theodore Glasser, Denis McQuail, Kaarle Nordenstreng and 

Robert A. White (2009). Normative Theories of the Media: Journalism in 
Democratic Societies. Urbana, IL: University of Illinois Press. 

 
Chua, Tony. (2011, September 11). Roy Tang to take on Hong Kong’s director of    
 broadcasting post. Hong Kong Business 
  Jul. 7, 2014, from  
  http://hongkongbusiness.hk/media-marketing/people/roy-tang-take-hong-kong%E2%80%99s-director-broadcasting-post 
 
 
 

 34

http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/03/116_152608.html
http://bangkokpost.com/news/local/364914/mcot-staff-protest-against-digital-tv-bid
http://hongkongbusiness.hk/media-marketing/people/roy-tang-take-hong-kong%E2%80%99s-director-broadcasting-post


    CMRTV (2001). Public Broadcasting, Why? How? A Publication by Sector of 
Communication and Information, Division of Communication Development, Paris: 
UNESCO. 

 
Community Development Initiative (CDI) (2010). The Predicament of Hong Kong  
  Broadcasting Industry and Its Future Direction. Hong Kong: Community    
  Development Initiative 
   Jul. 7, 2014, from http://www.legco.gov.hk/yr09-10/chinese/bc/bc10/papers/bc101007cb1-2981-2-ec.pdf 
 
Donders, Karen, Caroline Pauwels and Jan Loisen (2012). Introduction: All or nothing?   

From public service broadcasting to public service media, to public service 
‘anything’? International Journal of Media & Culture Politics, 8(1): 3-12. 

 
Downing, John (2006). Global trend of alternative media and development of 

democracy. A Paper presented at International Conference on the Media and 
Democracy in the Knowledge Society. 27-29 Sept., Seoul, Korea. 

 
DVB (2014, October 29). Thailand prepares for digital switchover with DVB-T2.  
  Jul. 9. 2014 from https://www.dvb.org/news/thailand-prepares-for-digital-switchover-with-dvb_t2 
 
DVB (2011, April 11). Channel 5 completes its DVB-T2 trial.  
  Jul. 9. 2014 from https://www.dvb.org/news/channel-5-completes-its-dvb-t2-trial/country/thailand 
 
Galtung, Johan (1999). State, capital, and the civil society: A problem of 

communication. In Richard C. Vincent, Kaarle Nordenstreng and Michael Traber 
(eds.). Towards Equity in Global Communication: MacBride update (pp. 3-21.) 
Cresskill, N.J.: Hampton Press, Inc. 

 
Glowacki, Michal (2014). New public + new media=new leadership? The Council of 

Europe’s approach to governance in public service media. In Glowacki, Michal and 
Lizzie Jackson (eds.). Public Media Management for the Twenty-First Century: 
Creativity, innovation, and interaction (pp. 181-197). London: Routledge. 

 
Glowacki, Michal and Lizzie Jackson (eds., 2014). Public Media Management for the  
  Twenty-First Century: Creativity, innovation, and interaction. London: Routledge. 
 

   Green, Murray (2013). Media Regulation in the Mekong and Opportunities for the 
      Development of Public Service and Community Broadcasting. A Publication by    
      Communication and Information Unit. Bangkok:UNESCO 

 
Hackett, Robert and Adam, Megan (1999). Is media democratization a social 
movement? Peace Review: A Journal of Social Justice, 11(1): 125-131. 

 
Hahm, Sangjin. (2014). Status of UHDTV broadcasting in Republic of Korea. A paper    
 presented at ITU-R SG6 WP6C Workshop. 
  Jul. 7, 2014, from https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/oth/0a/07/R0A070000350004PDFE.pdf 
 
Hamelink, Cees and Kaarle Nordenstreng (2007). Towards democratic media 

governance’. In Els De Bens (ed.). Media Between Culture and Commerce. 
Changing Media – Changing Europe Series, Volume 4. (pp. 225-240). Bristol, UK: 
Intellect. 

 

 35

https://www.dvb.org/news/thailand-prepares-for-digital-switchover-with-dvb_t2
https://www.dvb.org/news/channel-5-completes-its-dvb-t2-trial/country/thailand
https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/oth/0a/07/R0A070000350004PDFE.pdf


 The Hankyoreh (2009, December 4). KBS Union leadership faulted for not striking 
against Kim In-Kyu’s appointment as president.  

  Jul. 8th 2014 from http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html 
 
Hong Kong Journalists Association (2012). New Leader Raises Fears: Challenges for 

Freedom of Expression in Hong Kong (2012 Annul Report).  
  Jun. 18, 2014, from http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US 
 
Ip, Kelly (2014, July 14). RTHK HQ cost cut by $720m. The Standard.  
  Jul.8, 2014, from  
  http://www.thestandard.com.hk/news_detail.asp?pp_cat=30&art_id=141821&sid=41389939&con_type=1 
 
Jakubowicz, Karol (2007). Public Service Broadcasting: A new beginning, or the 

beginning of the end? Sheffield, UK: Knowledge Politics. 
 
Jebril, Nael, Vaclav Stetka, Matthew Loveless (2013). Media and Democratisation: 

What is known about the role of mass media in transitions to democracy. Oxford: 
Reuters Institute for the Study of Journalism. 

 
Jung, In-Sook (2006). Media policy and citizen participation. A Paper presented at 

International Conference on the Media and Democracy in the Knowledge Society. 
27-29 Sept., Seoul, Korea. 

 
Kang, Shin-Who (2009, January 1). KBS Union to join media strike. Korean Times 
  Jul. 7, 2014, from https://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/04/117_37141.html 
 
Kwak, Ki-Sung (2012). Media and Democratic Transition in South Korea.  London:    
 Routledge. 
 
Laotharanarit, Surapan (2014, May 11). CAPO bans media broadcasts of  
 pro-PDRC contents. Thai Financial Post.   
  Jul. 7, 2014, from http://thaifinancialpost.com/2014/05/11/capo-bans-media-broadcasts-of-pro-pdrc-contents-2/ 
 
Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting (2013). 

Background Brief on the Development of Digital Terrestrial Television Service by 
Radio Television Hong Kong.  

   May. 6, 2014, from http://www.legco.gov.hk/yr13-14/english/panels/itb/papers/itb1209cb4-196-6-e.pdf 
 
Lin, Yi (2013, October 24). Hong Kong television network Chairman cries foul at 

license denial. Epoch Times. 
  Jul. 11, 2014,  
  From http://m.theepochtimes.com/n3/327654-hong-kong-television-network-chairman-cries-foul-at-license-denial/ 
 
Lowe, Gregory F. and Jo Bardoel (eds., 2007). From Public Service Broadcasting to 

Public Service Media. Goteborg, Sweden: Nordicom. 
 
LEUNG, Grace L. K. (2007). Public service broadcasting at its crossroads: A political 

model of Radio Hong Kong’s evolution. The Chinese Journal of Communication 
and Society, 3: 89-113. (in Chinese only) 

 
MCOT State Enterprise Union (2013). In support of MCOT State Enterprise Union in   

Thailand’s digital transition. A Resolution presented at 1st UNI Apro MEI 
Conference, 28-30 August, Bangkok, Thailand. 

 

 36

http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html
http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html
http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US
http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US
https://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/04/117_37141.html
http://m.theepochtimes.com/n3/327654-hong-kong-television-network-chairman-cries-foul-at-license-denial/


 Momentum 107 (2013, January 9). RTHK’s new headquarter was criticized as a waste 
of public fund. 

  Jul. 8, 2014, from http://momentum107.blogspot.tw/2014/01/06-01-2014_9.html 
 
National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) (2012). The 

First Broadcasting Master Plan (2012-2016). Bangkok: NBTC 
  April. 20, 2014 from 

http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?M
OD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f 

 
Ng, Kang-Chung. (2014). RTHK staff challenge their boss over press freedom. South  

China Morning Post.   
  Jul. 7, 2014, from        

http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom 
 
Nissen, Christian S. (2014). Organizational culture and structures in public media 

management—In search of a model for the digital era? In Glowacki, Michal and 
Lizzie Jackson (eds.). Public Media Management for the Twenty-First Century: 
Creativity, innovation, and interaction. (pp. 82-102). London: Routledge. 

 
Nordenstreng, Kaarle (2009). Media and society. A Discussion Paper in Community 

Media and New Technology- Where next? The Intensive Course Organized by 
Swedish School of Social Science, June 7-13. 

  Jul. 7, 2014, from http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf 
 
Plaut, Shayna (2014). Nation-building, not “resistance radio”-- Self determination, the 

state, & Saami media. Nordicom Review, 35(1): 81-97. 
 
Rampal, Kuldip R. (2011). The media’s “public sphere” for civil society in Taiwan’s 

democratic consolidation. Taiwan Journal of Democracy 7(2): 69-93. 
 
Ramstad, Evan. (2012, March 6). In South Korea, journalists protest Government. 

The Wall Street Journal. 
  Jul. 7, 2014, from http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052970203370604577264851543837924 
 
Reporters without Borders (2014, May 9). Demonstrators surround TV stations, make 

demands. 
  Jul. 9, 2014, from http://en.rsf.org/thailand-demonstrators-surround-tv-stations-09-05-2014,46259.html 
 
Rodloytuk, Palphol. (2011). Thai Public Broadcasting Service: Towards Building a 

Civic-Minded Society. Singapore: AMIC 
 
RTHK Programme Staff Union (2014, January 30). Why did the government 

withdraw RTHK’s new headquarters’ funding request?  
  Jul. 8, 2014, from https://www.facebook.com/rthkunion/posts/686698854685268?stream_ref=10 
 
Shin, Gi-Wook, Paul Y Chang, Jung-Eun Lee and Sook-Yung Kim (2007). South 

Korea’s Democracy Movement (1970-1993): Stanford Korea Democracy Project 
Report. CA: Shorenstein Asia Pacific Research Center, Stanford University. 

 
Shing, Ji-Hey (2014, January 20). KCC sides with KBS on license fee increase. The 

Korea Herald  
  Jun. 18, 2014, from http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140120000857 
 

 37

http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f
http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052970203370604577264851543837924
http://en.rsf.org/thailand-demonstrators-surround-tv-stations-09-05-2014,46259.html
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140120000857


 

 38

Siroros, Patcharee and Ungsuchaval, Theerapat (2012). Public participatory policy 
process in the establishment of Thai Public Broadcasting Service. A Paper presented 
at the International Conference for Case Studies on Development Administration 
(NIDA-ICCS 2012) 28-29 June, Bangkok,Thailand.  

 
Smith, Elizabeth (2012). A Road Map to Public Service Broadcasting. Kuala Lumpur,  

Malaysia: The Asia-Pacific Broadcasting Union. 
 
Thai PBS (2014, June 6). Digital TV subsidy coupon set at 1,000 baht. 
  Jul.9, 2014 from http://englishnews.thaipbs.or.th/digital-tv-subsidy-coupon-set-1000-baht/ 
 
Wenzel, Corinna (2011). Linking public service broadcasting and e-democracy: The 

necessity of making civil society part of public service broadcasting policies. 
Estudos em Comunicacao, 9: 45-60. 

 
Yang, Chen-Hao. (2013, December 26). KBS workers launch strike: the battle among 

management, KBS Union and KBS TV Union. Issue 255 Media and Education 
e-Newsletter of the Foundation of Excellence Journalism.   

  Jul. 08, 2014 from http://www.feja.org.tw/modules/news007/article.php?storyid=1382 (Chinese only) 

 
 
 
     
 
 
 
 
 

http://englishnews.thaipbs.or.th/digital-tv-subsidy-coupon-set-1000-baht/
http://www.feja.org.tw/modules/news007/article.php?storyid=1382

