T
RIPE’FP%]‘F? ( Re-visionary Interpretations of the public Enterprise » f[IF :
HIRKEAYOE ) A5 1007 5 o (I 2 H Y 2 Tampere -5 -
- %35 EII&J 2 BERBEL VT E B f%ﬁﬁ; F" fl?fl%‘ - H ?’téﬁ%?’“ﬂﬁﬁﬁ
2m4ﬁ:MPE@mﬁﬁﬁggwr¢‘iwﬁ@NHK%ﬁyE«aﬁgg e
I} T Public Service MedlaAcross BoundarlesJ (ESpif s HD 1= 5 F5) 7
il RSS9 oy R e A 2o R B R R «ﬂ [’ﬁ?’,

EN Fﬁlj %Eﬁﬂ%,@%{’ FUE = Fﬁgﬁﬁﬂ_%‘* ¥} 2 Q“’FJI?J::E'I » I'] " The shifting cross-boundary
influences on PSM: The case study of Taiwan Public Television Service formation
(2006-2013) |, — = Elfjafwﬁ; RIPE’FP%]‘F* TR, - ’pﬁ [ [LEE fﬂ WI[JQ’FIT—’%FFUTI’ ’
I s o

FE L BRI o AP SRR B BB
http://info.pts.org.tw/open/hrm staff 2014.html

ﬁ‘_ SN F;[JFE]‘?{‘FI EE 7\1/ E ?@?{ i =¥ 2014 # RIPE ?I]:IFF}Jaﬁff'Pl!_‘
http://ripeat. orq/conference2014/



http://info.pts.org.tw/open/hrm_staff_2014.html

The shifting cross-boundary influences on PSM: The case study of Taiwan Public
Television Service formation (2006-2013)

1. Introduction

Taiwan Public Television Service Foundation (PTS) have been suffered from the
scanty budget for a long time since the Legislative and the Executive Yuan planned
the short-term HDTV launching project without further maintenance finance from FY
2006. On the other hand, the public, academy, and social groups reached no consensus
on the next phase of digitization to transform PSB into PSM but focusing on political
interference between partisan politics. The issue of media and emerging democracy is
still the concentration of researching PSB in Taiwan (Jebril, Stetka, and Loveless,
2013).

Considering with this regard, the government and PTS continually conducted the
terrestrial digital television switchover (DSO) and the high definition television
(HDTV) policy through one-off grants to PTS for launching new service spanned
2006 to 2011. This model not only successfully upgraded the communication service
in Taiwan but also temporarily solved PTS’ funding issue. Against this mode, however,
the civic groups or so call social movement organizations (SMOs) strongly insisted
that PTS supposed to be funded based on regressive license-fee scheme according to
the European model of Public Television Act to sustain her independence. Any form
of the government grant could be a harmful effect due to the political interference
within. However, the media professionals and Trade Union of PSM accepted either
public fund or government grant enhancing the capability of public TV in timely
keeping abreast of technology revolution.

According to Galtung (1999), the social boundary of communications system-making
is divided by state, capital and civil society. It placed the civil society as the basic
force to establish the public interest-driven media, including public service
broadcasting. Currently, this structure is changing in Taiwan by the representative
forces above involving into this regional case of public broadcasting media policy
formation. This paper argued that a new formation of policy making is redrawing the
shape of the supporters for public-interest based mass media entangled with previous
representative of public which endorsed with another independent and new
social-activism based media. Those public struggled with the politics of media issue
and confronted with the forces of People’s Republic of China. They emphasized the



Taiwan Public Television Service should keep the arm length distance from the State
in the first place even losing the sound long-term finance and planning institutionally.
The original backup force of public service broadcasting is crumbling. And the new
erecting pillar for PTS is reorganized along the professional group networking from
trade union to informed public (Hamelink and Nordenstreng, 2007; Nissen, 2014).
What the similar transition is resemblance with those of Asian countries in South
Korea (Kwak, 2012), Hong Kong (Leung, 2007), Thailand (Rodloytuk, 2011) is also
highly put into consideration here.

. _.-¥
\\"A/’,
)
|
|
v.

Figure 1.1. Galtung’s proposal for Media and Society Pillars (1999)

For example, the lessons learnt within the 4™ Governing Board of PTS from 2008 to
2013 is a typical of friend & foe encounter. Once the long-term supporting social
group, after obtained the governing power and leadership of Public Television Service
Foundation, turned out to be the oppression force in removing PTS colleague who
endowing with the project of Public Service Television Group. The Governing Board
of PTS re-grouped the finance and resource together for establishing a politicizing
movement highly targeted with the reconciliation affairs between the Nationalist Party
government and Mainland China regime. The original supporters of social group
aimed at the extreme political reporting on highly critical issue of Two Straits. Those
interests distorted the public interest mandate of PTS in forcing out the professionals
who work there then re-align together into trade union. The social forces are divided
on PSB issue and a new PSB model structured by state, civil society, and market is
laid out. This article tentatively proposed that the boundary of three-pillar influencing
media is changing according to the Taiwan case and the other relevant events in Asia.



2. A Theoretical Review and Research Categorization

The PSB concept worldwide reached a consensus by making the broadcasting of the
people, by the people and for the people (CMRTYV, 2001). The people in public are
likely to readdress as citizen (Wenzel, 2011). Citizen in front of TV is meant a public
affair-oriented searcher or receiver rather than a consumption-oriented audience only
counted for rating profits. Therefore, a civil society, marching into a popular
transforming power, was connected to transform state-owned broadcasting into a
public-one. Either politics or capital, public broadcasting system should keep away
from those power bloc resided within industrial society. It seems to utilize the
Galtung’s model of three-pillar media structure by placing public media in the same
distance from State and Market but attracted by the civil society into its base
(Nordenstreng, 2009).

However, the public service broadcasting is facing its facility obsolete and channeling
the video stream to internet, then should be transformed into public service media
(Donders, Paulwels and Loisen, 2012). A new generation of young audience, once
leaves the TV screen and absorbs into web-based world, churns out its prosumer
experience (Glowacki, 2014). The public interest based program is easily produced
than one did in the analogy age. It drives the public attention for taking part into
public affairs from public broadcasting service to the web 2.0 interactive service.
Although the PSB moved its foot step toward the new media (internet connected), the
new generation of audience is marching into a new universe without any traditional
media trace. The core of PSB now is striking by a new turbulence of new media. It
challenges where public support is harboured when public broadcasting is nowhere to
receive.

Taking the Galtung’s three-pillar model into consideration, a new media extended the
scope of traditional media transformation by pulling the civil society away from
public media. If the research built the horizontal axis from old to new media
interacted with the vertical axis from state-oriented to civil society-oriented
institutions, a scanty successful projects of state-oriented new media is found if there
is no strong branding strategy bundling with PSB (except BBC iPlayer) either in state
institutionalization or civil society one during new media age (Facebook, Twitter,
Youtube etc),



State-oriented institution

A
Terrestrial Broadcasting
Public operated Video Platform
Media
National Digital Archive
Public Broadcasting Service Web TV
Quality Newspaper
Web Public Journalism
< >
Old Public Media New Public Media
Community Radio Citizen Journalism Blog
VCR Social Media
BBS discussion Facebook
group Web portal
v

Civil Society-oriented institution

Figure 2.1 New and Old Public Media Divided by Different Institutionalizations
Source: authors

Especially, after the Arab Spring Movement, public broadcasting is not well addressed
its significance of reform within the changing politics (Glowacki and Jackson, 2014;
Smith, 2012). Comparatively, the governors board of PSB nominated by
parliamentary politics is insulated from the radical politics movement (Jakubowicz,
2007). In the recent years, the extreme politics is rising from the internet political
activism and the fast track of globalized ideals on reform. However, long before those
developments, it was critical to observe two contrasting cases in U.S. and South
Korea for telling a different scenario ten years before. First, the weaken Public
Broadcasting Service in U.S., without national coverage and scale, forced social
movement organizations to establish their own media organ for campaign. It divided
the joint-effort of mainstream media reform to form a strong PSB European Model in
U.S. Also, the social movement media is enormously focused attention on their own
agenda excluding the ones of large citizen participation. (Downing, 2006;
Aufderheide and Clark, 2008)

We might point out the strategies adopted by media reform activist. Although media
reform activism usually affiliates with other social groups to work for media reform



that temporarily motivated by perceptions of hostile media stereotypes. The “regime
of news objectivity” makes media worker, such as journalists, unwilling to be
cooperated with any particular interest groups. Those advocators, so called
insiders/policy makers, prefer getting more professional media workers involved to
raise issues of editorial integrity in the name of traditional professional values. By
contrast, the outsiders (the general social movement groups) choose to pressure the
media from outside to modify the message dominated by main stream media
(content-oriented). Above all, the distance between the general social movement and
media democracy movement would be distinguished (Hackett and Adam, 1999).

In South Korea, a robust social movement went into power after the handover of
Presidency from the authoritarian to new democratic party. However, this transition
brought the uneven interest sharing between the close-tied civic groups and the
general citizen groups. Moreover, the previous senior members of oppositional party
and civic groups transferred into the high-ranking posts of government, statutory
committee, and national enterprise. Those figures turned out to be sided with political
interest and harvest the resource pouring back to reinforce the civic group they came
from. This is the problematic of citizen participation into media policy in Korea
during 21% Century (Jung, 2006; Kwak, 2012). Above two cases illustrated earlier that
either in the decentralized media system or centralized media one, social movement
groups for media reform would be driven by their exclusive goal in resisting endlessly
to the state or coerced other civic society members. There is a following model could
be shaped out according to above progress by using horizontal axis of the status of
social movement from the past to future conflated with vertical axis of different media
system from the centralized one (South Korea) to the decentralized one (United States)
as follows,



i Centralized Media System
Protest Domination
Criticize
. Alternative Defensive Divided
Social Coercive
Movement
Group and b >
for Media Opposition Politicize
Reform
Organized Reform
Critics
Autonomy Resistance
v Decentralized Media System

Figure 2.2 The Function of Social Movement Group for Media Reform during Politicizing Itself

Source: authors

This research found that there is almost enormous significance of looking at two
paralleling models (figure 2.1 & 2.2) to tackle the conflict issues between civic group
and public broadcasting media when the radical politics is highly promoted by
internet media activism. These diagrams assumed that when public service
broadcasting is replaced by internet media as the social movement group used to be
associated with most likely, the social movement media are strengthened greatly by
using internet connection. If the social group is aiming at media reform for a national
service, the movement practitioners once being recruited into the public media when
the new democracy is transferred upon them by regular election, they are likely to
fight for justice and righteous institutionally

After the governance of public media is controlled by social movement organization,
the ideology of new managing staffs clashed with the one of professionals in planning
and operation within internal fight. The professionals encountered with social groups
is one of contemporary issues of PSB governance during transforming (Alonso and
Viso, 2012; Kwak, 2012). This research assumed that in the beginning, the
management would preach the reform plan to all employees. Faced any disagreement
with new ideology, the dissident workers should be disciplined by Controller and the
conflict is deteriorated.



However, the social movement groups are aiming at reforming individual media or
civil controlled media, rather than at management, those groups will join the media
practitioners to report advocacy journalism in resistance to any institutional control or
politics. Either as in-house production or commissioned by institutional public media,
they are determined to realize the goal of SMOs at all cost. The journalism they
committed usually generated four tensions between the events and the institutions
they affiliated to (Plaut, 2014),

Resistance media—soldier Bird shitting in its own nest

Innocent, trivial reporting Fulfilling the role of critical media

Referring back to normative theories of media, the typologies of grouping media is
structuring in an interesting enquiry regarding recent development of this research
proposing. First, Nordenstreng suggested (2009), a study on this relevant topic could
divided by three levels: (1) by describing what is the phenomenon; (2) by explaining
the nature of the phenomenon; (3) by determining what the phenomenon should be.
This article proposed, with the recent observation in mind (the Taiwan case and the
relevant cases of Asia around), that the political confrontation within each nation’s
terrain should critically develop a new pattern of structuring state, civil society with
media. The first-two level should be answerable during this stage. Based on the
Nordenstreng’s thesis, the assumption of media functions is clearly mapping out in the
following figure by overlapping the types and normative roles of contemporary media
structure with each other ,




Institutional Power

A

Collaborative
Monitorial

Media Dependency Closed Access

v

P
<

Media Autonomy
Alternative

Facilitative Radical

People Power i

; _ ;
I Normative Role Media Type

Figure 2.3 The Conflation Map of the Types and Roles of Media
Source: arranged by authors from Nordenstreng (2009)

Putting the types and normative roles of two models together, the research was shed
the light from Nordenstreng’s endeavour by detailing the media used as social forces
confronting the institutional (legislation binding) power. The legislative modeling
media (public service broadcasting as the core) is positioned by ethics and code of
public interest and the regulation of public access. As a result, the Observer type is a
site allowing Institutional Power to have impact on media work in vertical axis. On
the other side of horizontal axis is the Media Dependency as a guarantee for open
access in certain way. In so doing, People power is functioning as Participant type.
And other than the participants controlling the media use, the types of Partisan and
Commercial, enshrined with a Media Autonomy, situated the public faced Closed
Access-typed ones who has claimed to serve them.

A new explanatory model of normative function is now working as follows. In the
public media domain, public service broadcasting traditionally served the pluralistic
society and collaborated with State in democratic transition (including the
digitization). Secondly, for connecting to the web, a citizen journalism is launching
for video journalism on internet facilitated the public contribute into the inform
mandate of PSB. This development is also complied with the principle of alternative



media. Thirdly, a nearly revolution proclaimed groups for a new democracy,
emphasized the autonomic thinking and concealed action plan before a determined
shot struck with institutions. The media they hold are closed access to public in the
critical time. Its political ideology is served the partisan media in nature. Fourthly, an
objective reporting continuously followed the agenda setting by institutional power-
play although its functioning is monitor of the abuse of power. Most of those media
are commercially funded and regulated by liberal democracy rule. A Taiwan case is
developed along this guideline in transforming the origin of PSB model into a critical
one.

3. A New Struggle for Media Governance in Taiwan PSB

3.1 The PSB Occupied by SMO and Regained by Professionals

The public service broadcasters is faced both the technological and political challenge
in recent days. The sea change of mediascape brought the PSB into the turmoil of
digitalization. PSB has been driven by technological factor into digital broadcasting.
However, it is not sooner than the booming of internet before DTV obtained the
mature stage. After TV or video connected with internet, public television is losing its
hold with young generation dramatically. The social media and internet video
streaming are forcing PSB transform into the public service media (Lowe and Bardoel,
2007).

Taiwan PTS is keeps abreast of new technology transfer. The development above is
well received by broadcasting industry and ready to be transferred. However, the big
challenge of it faced in the last six-year is not the technological impact but the
political one. After the Democratic Progressive Party stepped down from the
Presidential Election in 2008, the supporting social movement groups reinforced their
resistance within public service broadcasting, as one of many sites they settled
(Rampal, 2011). PTS was tactically captured by one of pro-green camp’s groups
(Humanistic Education Foundation, HEF as the led) by holding the Chairman,
Deputy-Chairwoman, few Directors of Governing Board, and the Presidents with its
own hands (Cheng, 2012).

From 2008 to 2010, the management and governing board of PTS is equipped with
defensive approach to tackle with the regulation by a returning authoritarian regime as
they targeted (Nationalist Party). In the meantime, this same defensive public service
broadcaster scaled down the size of PTS group to establish a realist approach to



operate with limited budget from personal donation and minimum legal appropriation
as they proposed.

This new governing structure created consequently internal fight before the returning
Nationalist Party government decided to take part into. Its arguing issues followed the
distrust line with the State. The first run-nominated 4™ Governing Board asked for a
renovation of Public Television Service Foundation to relocate the news staffs served
the previous PSB Group Project. This initiative is highly politicized for the following
significances:

(1) To break the integrative news desk operation and energize the collapse of Public
Television Service Group by the President of PTS (previous Producer in News
Dept.) as her political promise of running campaign

(2) Therefore, this decision was reinforcing the resistance of PTS News Department
to PSB Group Policy by held the post of President with the support of some
dissident news staffs

(3) Implicitly, President was supported by radical News Staffs in order to regain the
control of editorial and reporting for concentrating on the criticism of Nationalist
Party and Communist China.

(4) The rise of PTS Trade Union membership is activated by sensing the political
move of President and her supporting colleague, including the leading members of
Humanistic Education Foundation and Governing Board.

(5) PTS Labour Union was transformed into a full-fledge workers’ alliance for
correcting management error and leadership failure

(6) The independent researchers and following, National government recognized the
claims of Labour Union by nominating one seat of Employee Directorship in the
third-run of 4" PTS Board of Governor recruitment in the mid of 2009.

After the ex-News/Documentary Producer was elected by 4™ Governing Board to be
the President, a supporting force to PTS was spilt into two parts. One is original of
PSB Group developing track practitioners with professionals registered into Trade

10



Union. The other is the stakeholders of political mission in resistance to State,
Nationalist Party and Communist China for establishing a sovereign Taiwan and
fulfilling the goals of civil society organization. Now, the three pillars situating mass
media should be revised within Taiwan local experience. This review found that an
original structure was struck into parts,

A
\

Public

Broadcasting

Civic Society
Organization

Trade Union

~ Civil

Professionals

Figure 3.1 A Taiwan model of Three-pillar Situating Media, 2008-2010
Source: arranged by authors

3.2 Revitalizing the PSB Model in Correction of pro-Market Force

A turmoil of PTS Governance was started from August, 2009 when the 3™

run-appointment of Governors joined the Board Meeting, including one Employee
Director on behalf of Trade Union. After the several runs of arguments, questioning,
protest, boycott within the board meeting of governance, the many of President’s
mission-projects were denied, rejected and frozen. Those critical issues are as follows,

(1) the overhaul of PTS Headquarter Building

(2) the closed down of Public Television Group Project in joint news operation

(3) the PTS promotion and advertising for Microsoft Office 2010 products

(4) the renovation of facilities for news operation its disbursement without permission

(5) the rent of PTS studio to the Democratic Progressive Party running campaign
without permission

Moreover, the first run-appointed 4™ Governors, who sided with President being

11



criticized by Trade Union, also were disclosed the issues unaccountable to public
enquiry as follows,

(1) two Governors shot documentary film projects commissioned by President of PTS
while there is enormously conflict to their mandate without any disclosure

(2) their appointment of PTS President run by the Board below the minimum seat
requirement for functioning legally

(3) the First Chairman of 4™ Governing Board sued the other 9 Governors without the
consultation to the Board and filed an injunction to Civil Court paid by PTS

(4) Leaked confidential information of Board to dissent News staff (host of forum
program) using as a political move, without being subjected to investigation

(5) the first run-appointed Governors run the below minimum attendee Meeting to
govern PTS finally barred by the injunction issued from Civil Court and the State

(6) After the directorship is suspended, the Chairman received the support from
Humanistic Education Foundation by delivering a protest letter to each employee
through the Supervisor Director Office in PTS

Those issues incurred rapidly the fights within PTS governing and management
boards, trade union, and the dissident News staffs. It raised a question in public for an
unacceptable image of public service broadcasters. From January to September, 2010,
with an injunction order by court and an endorsement by state, a legal Governing
Board was re-established. The first-President of 4™ Governing Board was sacked by
new Board for her incompetent leadership and management fallacy accused by Trade
Union in September. Since then, the PTS governance is returned to normal operation
but the new confrontation was formed by several social movement groups with the
support from dissent News staffs continuously. Above all, a new structure of pillar
situating media is gained its momentous in modeling a professional stronghold state
broadcasting in contest with social movement organization allied with dissent public
media workers as figure 3.2,

12



A

Public

Broadcasting

Trade Union

Professionals

Figure 3.2 The Three-Pillar Media Structure after Reform, 2010 till Now
Source: arranged by authors

The expelled-President called for her supporters united to fight-back. The Press
Conference right after her removal was broadcast live (on-line) by PTS News
Network (PNN) operated by one dissent news staff with her disbursement before. The
supporting social groups arranged many opportunities to voice out about her appeal.
Two pivotal her interviews are done by members of Democratic Progressive Party
(DPP) and also the practitioners of social movement organization. One of her
supporters is the regular member of Parliamentary Selective Committee for PTS
Governor.

Before the removal of President Feng, she endorsed the PTS promotion deal for
Microsoft Office2010 product without permission of Board. The deal allowed
Microsoft to have a free ride to carry official brand, name and logo of PTS in sales.
This was the crumbling case of her leadership and highly criticized by Trade Union.
Coincidentally, she also allowed DPP rented a studio for its campaign and exchange
Party contribution. Those two cases are outrageous to the professionals’ ethics with
which PTS ten-year long complied. The original distrust with State directed the
supporters of social movement one step forward to dating around capital force.

Next, the following two cases would be elaborated and revealed that interim
confrontation before 5 Board established among professional operators (PTS), state
and social movement organizations in forming a future public service media of
Taiwan.

13



3.3. The first case: The endless disputes of PTS board member selection and
decision

PTS is defined as an independent public broadcasting institution owned by the
citizens (Article 11, PTS Act). Therefore, it requires a high degree of non-partisanship
to get board members elected which is a challenge in Taiwan's highly charged
political ecology.

Several attempts have been made to form a new board since December 2010 when 4™
Board is terminated but the process has been delayed because of disputes over
candidates’ background and their political affiliate. According to the Public Television
Act, PTS' directors should be nominated by the cabinet and approved by 75 percent of
the members of a 15-person-Selective Commission. The Commission is selected by
the various political parties in Parliament in proportion to the number of legislative
seats each party holds. Conclusively, the minority is easily leveraged on the high
demand of eligible votes to be a Governor.

During selection period, the ruling and the opposition party were failed to have a
consensus in the making of 5™ PTS Board for five runs. Actually, two members of
Selective Committee recommended by DPP are one who being closed allied in
supporting President Feng fought with PTS for her dismissal and the other who served
as current Supervising Director of PTS introduced single social movement
organization to protest for First-Chairman’s injunction. Those people with
conflict-interest to be impartial person in selecting successive Governors went out of
control without sanction (Cheng, 2013).

Moreover, those members articulated with the request of SMOs in media reform,
including the ‘Campaign for Media Reform’ and ‘Taiwan Media Watch’, for
established new board timely but repeatedly vetoed the nomination of Nationalist
Government without cause. The selection review was distorted and fooled by a small
circle people for a retaliation from the previous failed leadership in PTS.

To finalize the scandal of Selective Governors Committee, government nominated all
elite representatives but Employee Director in successful reaching the eligible seats of
statutory Governor Board in July 2013. However, six-month later for President
election, those same circle was united again to fight. Before election, they (Renew
Taiwan Culture Organizations, RTWC) endorsed the sacked-President Feng run for
the post again. After the selection failed, they criticized the new President-elected by

14



providing corruption list of hers. The same circle even reinforced the credibility of
proof by citing the evidence is proved by employees. The Trade Union of PTS frankly
questioned the SMO’s claim of employee-testimony due to no allegation of them been
filed for. SMO (Civil Society Monitoring Group on the Appointment of PTS President)
confessed the so-called the employee are only two-News dissent staffs. Finally, PTS
official replied with proof to clarify the corruption charge and won the silence of
small circle.

3.4. The second case: Sustain the operating of PTS and discontent

PTS has been suffered from the cap of budget for a long time. Since 1997 when limits
were set on annual government appropriation for PTS, it received 26 million USD
without fine tuning in response to inflation. However, PTS successfully cooperated
with government to conduct several digital TV projects. Through this cooperation,
form 2003 to 2013, PTS gained the extra funding to overhaul its production system
(around: USD 140M) and launch its owned HD channel. Based on this infrastructure,
a revised version of PTS Act is legalizing from 2011. However, the social movement
organizations of media reform are distanced themselves from this endeavour in the
very beginning. The more details of those events will be elaborated in next
comparison of four countries.

4. Analyzing the Regional Cases of Public Service Media Transformation

The literature of normative theories of the media presented four normative roles of
media including: (1) Monitorial Role; (2) Facilitative Role; (3) Radical Role; (4)
Collaborative role (Christians et al., 2009). Based on their theoretical framework, this
chapter will map the public service media transformation in Hong Kong, South Korea
and Thailand in comparison with the one in Taiwan. It will argue that a new formation
of public service media is redrawing the shape of the supporters for public-interest
based mass media entangled with new representative of public endorsed with other
independent and social-activism based actors.

15



Institution Power

Monitorial Collaborative

Media Autonomy Media Dependency

Radical Facilitative

People’s Power

Figure 4.1 Nordenstreng ‘s four Normative Roles of Media (2009)

4.1 Hong Kong

The free to air broadcasting service in Hong Kong currently are dominated by two
commercial broadcasters including Television Broadcasts Limited (TVB) and Asia
Television Limited (ATV). Two broadcasters were accused of monopolizing the local
television market. Some of civil groups believed that two local broadcasters abusing
their advantages including TVB forbidding artists to take part in other TV stations or
ATV can not play the original voice of the artists contracted with TVB in drama
episode. Conclusively, the dominances of two local broadcasters lead the market
failure and low content quality (Community Development Initiative, 2010).

In order to resist the dominance, a local civil group, named Community Development
Initiative (CDI), appeals that Government should maintain a fair environment for
competition. One of the solutions advocated by CDI is implementing digital
broadcasting technology to increase the number of channels and enhance the public
media development.

4.1.1 The plan of subsidizing RTHK

In 2009, Hong Kong government announced a comprehensive package for next few
years to fully support the development of Radio Television Hong Kong (RTHK) as a
public service broadcaster. According to the White Paper released from Legislative
Council Panel on Information Technology and Broadcasting in 2013, RTHK has been
tasked to take up the mission to serve as a public service media for citizens.

16



Appropriate resources will be provided to allow RTHK to do so effectively
(Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting, 2013).

To be able to realize the mission, RTHK embarked on various new development plans,
including the launch of digital audio broadcasting (DAB), digital terrestrial television
(DTT) broadcasting service, facilitating community involvement system and
constructing RTHK’s Media Asset Management system (MAM) and new RTHK
headquarter named Broadcasting House.

Table 4.1 The Digital Action Plans of RTHK

Plans Actions

1. The government allocated RTHK frequency spectrum to
launch 5 DAB channels.

2. RTHK conducted trial tests and public campaigns to
promote public awareness of DAB.

3. RTHK launched five DAB channels in 2012, including:

Audio [E)ilr%gglcasting 1) . DAB-31: general  programming, news and
(DAB) lnance(Puton_ghua) _ _ N
(2) DAB-32: China National Radio Hong Kong edition relay
(Putonghua)
(3) DAB-33: general programming, news (English)
(4) DAB-34: BBC World Service relay (English)
(5) DAB-35: elderly, culture and education (Cantonese)
1. The government allocated RTHK frequency spectrum to
launch 3 DTT channels, including:

(1) RTHK 31: news and general programs.

(2) RTHK 32: Live feed programs of Legislative Council
meeting every Wednesday, other important meetings and
press conferences.

(3) RTHK 33: Documentary Channel (Relay of CCTV Ch 9)

DTT 2. In 2012, RTHK has conducted the technical test for one high

definition and two standard definition television channels
through her own transmission site.

3. After the trial, RTHK kept enlarging her DTT coverage
through building new transmission sites.

4. The government promised to allocate RTHK new resource
from the financial year 2013-2014. The total amount of
additional recurrent provision proposed by RTHK will be
around USD 85.5 million.

1. The Government has been subsidized RTHK to build on a
Media Asset Management project from 2011-2012 to restore

MAM archive material at risk, digitalize the most valuable portion
(around 25%) of RTHK footages.

2. By the end of 2013, it is expected that about 7,800 hours of
audio and all photos negatives from RTHK’s arrive were be

17




digitalized.

3. RTHK launched the project of ‘RTHK Memory!” in
November 2012. Around 100 hours of footages from RTHK
were released to public viewing.

1. One of plans is building a new RTHK headquarter named
Broadcasting House.

2. Upon completion of the tendering procedure, RTHK will
seek funding for the project through established mechanism,
which is expected to be around the last quarter of 2013.

The new RTHK
headquarter

Source: Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting (2013)

In fact, a civil group named Momentum 107 believed that the funding of new RTHK
headquarter was wasteful and unnecessary (Momentum 107, 2013). Finally, the
proposal was rejected by the Legislative Council's Public Works Subcommittee in
January, 2014 due to the high cost’. One of councilors criticized that RTHK had
expanded its service too widely and reduced the construction fees is necessary (Ip,
2014). In February, the government said it won't resubmit the funding request of new
RTHK headquarter to legislators because of the failed lobby with Legislative Council.

According to RTHK Programme Staff Union’s statement, the staff were disappointed
that manager team did not fight for Government’s decision. Continually, RTHK
Programme Staff Union urged the Government re-submitting the funding proposal to
discuss what type of public service broadcasting the society needs. The Union also
wished citizens understand that getting sufficient equipments is only to serve the
public well and provide quality programs. (RTHK Programme Staff Union, 2014).

4.1.2 The disputes in RTHK from 2011 to 2014

Based on the relationship between Government and RTHK, Hong Kong Journalists
Association revealed a report to demonstrate the challenges for freedom of expression
in Hong Kong regarding to the intervention from China Government.

According to the press, the Hong Kong Government decided to appoint a veteran civil
servant, Roy Tang, with no relevant broadcasting experience, as a new director of
RTHK in September 2011 (Chua, 2011). It is the first time an administrative officer
headed RTHK since it was separated from Information Service Department in 1950.
The appointment was challenged by the RTHK Programme Staff Union, academics
and pan-democratic congress people. Roy Tang was also specially greeted by
members from RTHK Programme Staff Union on his first day. Members rolled out a

1 The official website of RTHK’s Memory: http://app3.rthk.org.hk/special/rthkmemory/
2HKD 6.1billion=USD 767,635,809

18




black carpet, yelled slogans and waved placards saying "Free RTHK" and "Bureaucrat
Out!" as he arrived at the station's Kowloon Tong headquarters.

The appointment was seen as the embodiment of China government’s intervention
into media freedom and editorial independence (Hong Kong Journalists Association,
2012). Moreover, following controversial cases were continually happened in Hong
Kong, including:

(1) Two senior talk show hosts were replaced in RTHK

After Roy Tang’s appointment, two senior phone-in radio talk show hosts were
sacked. The decision was challenged by RTHK Programme Staff Union since two
hosts were considered to be in pan-democratic party. They also expressed deep
worries of the replacement might weaken the diverse discussion feature of RTHK
program. Roy Tang denied the decision was based on political will from China
Government. He replied that RTHK will keep allowing phone-in programs to
maintain the open discussion on current affairs.

(2) Roy Tang ‘harmonized’ the RTHK Producers’ Guidelines

In 2014, Roy Tang was accused of ‘harmonizing’ RTHK Producers’ Guidelines.
Members are not satisfied that Tang deleted the wording of ‘promoting freedom of
expression and a democratic society’ from the guideline. RTHK Producers’
Guidelines mentioned the role of RTHK, the system, media ethics, and how to deal
with complaints from audience. It was last revised by RTHK manager group and
the staff in 2007. The official said that the modification will lead RTHK to much
more fit for its role of public service media. RTHK Programme Staff Union resisted
Tang’s decision. The Union believed that ‘promoting’ freedom of expression and
democratic society’ is the major function of public service media. In May 2014,
when Roy Tang attend a ceremony hosted by RTHK, some of the staff and guests
wore blue ribbons distributed by the RTHK Programme Staff Union to show their
concerns, including the Deputy Chief of Broadcasting (Ng, 2014).

On the other hand, Hong Kong Television Network Limited (HKTV) joined the raced for
free to air TV license. However, it was rejected by Government in 2013. As the result,
nearly 400,000 people signed a Facebook petition demanded that the government give a

full statement for denying HKTV’s application.

Finally, around 120,000 citizens protested against the government’s decision to deny a

19



television license to HKTV on 20th October 2013(Lin, 2013). Hong Kong Government
was accuse of favoring the exist operators to secure their market dominance. Moreover,
SMOs believed that the result is China Government intended to control the freedom of
speech in Hong Kong.

Those cases reveal a complexity among government, labor union and SMOs. As the
figure 4.2 showed, RTHK followed the institution system and function as a collaborative
role. She gained the funding from government and launched the new services to publics.
However, SMOs rarely echoed the triumph of RTHK. SMOs would much more expect
and support the new commercial operators. On the other hand, RTHK Programme Staff
Union is preventing the interventions from China government through reviewing RTHK’s
daily operations and the media policy making process from government stringently.

Institution Power

Monitorial

Collaborative

RTHK
Programme
Staff Union

Media Autonomy Media Dependency

Facilitative

Radical

People’s Power

Figure 4.2 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Hong Kong
Source: complied by authors

20



4.2 South Korea

From 1970 to 1990, South Korean Government modernized and industrialized its country
to access a great economic growth. However, it also became autocratic with the growth of
its national economy and control of mass media. Eventually, it led the Korea’s democracy
social movement in coming year.

4.2.1 The relationship between PSM and the state

There are two public service media in South Korea including Korean Broadcasting
System (KBS) and Munhwa Broadcasting Corporation (MBC). Both of them were the
results of the media merge initiated by military regime in 1980. In term of KBS, it is a
public corporation but the members of the board and the CEO are all appointed by the
President. Although South Korea Government de-regulated and allowed commercial
broadcasters (such as Seoul Broadcasting System launched in 1991) join the market in
1990, Government limitedly opens the media market to keep KBS’ significant market
power. To enhance the terrestrial television development continually, Government also
reserved the spectrum to help KBS start two phases of 4K Ultra High Definition
Television (4K UHDTYV) trail from 2012 to 2013. This gave broadcasters an opportunity
to evaluate the possibility of early stage of UHDTYV service and set up the next milestone
of digital terrestrial TV service (Hahm, 2014).

However, the political control of KBS was heavily exerted before the emergence of South
Korean civil society in 1990. The growing influences from civil groups allowed people
participating in media policy-making process openly (Kwak, 2012).

4.2.2 The resistance of KBS Labor Union

Reviewing the social movements in South Koran, students, labors, Christens, and
journalists were the important actors that participating democratic movements. In terms of
journalists, they are allowed to gather information associated with political protest and
also attempt to spread them to the entire society. Moreover, the news firms affiliated with
International Press Institute (IPI1) also help journalist became a strong actors referred to
the media freedom movement in South Korea (Shin, Chang, Lee and Kim, 2007).

In 2009, President Lee Myung-Bak appointed Kim In-kyu as a new KBS President. Part
of the members from KBS union believed the appointment is controversial since Kim was
Lee’s media policy advisor during presidential election. They claimed that KBS will be
criticized by the citizens for approving a person who served closely with current president.
Part of members from labor union who against Kim would propose a strike were rejected
by KBS Union (The Hankyoreh, 2009). At result, those members established a new labor

21



union named KBS TV Union. Overall, two labor unions were co-existed within KBS
including KBS union and KBS TV union.

In late 2009, around 4,000 media workers launched a strike due to Government amended
the law might restrict the media freedom (Kang, 2009). The new law would allow
newspaper companies and enterprises to merge 20 percent stocks from terrestrial
broadcasters and up to 49 percent of a news channel. Since KBS Union didn’t join the
strike, KBS TV Union announced to support the strike and urge KBS Union participate
the movement (Kwak > 2012).

Another media strike issued by KBS TV Union was launched in 2012. Former President
(Lee Myung-Bak) was accused of interfering KBS appointment again. KBS TV Union
argued that it would endanger the impartial environment for news coverage in KBS (ibid).

In 2013, KBS Union also launched a strike to ask KBS management team establish a
framework regarding to improve the governance structure of public service broadcasting
and raise minimum wage for employees (Ramstad, 2012). But KBS TV Union did not
join the strike. Members joined the strike of KBS TV Union usually were sued by KBS
manager team. By contrast, manager team did not take any legal action to the members
join the strike issued by KBS Union. KBS TV Union claimed that manager team was in
favor of KBS Union (YYang, 2013).

In 2014, KBS proposed the plan to the Korea Communications Commission, the media
regulators, where it will increase its license fee to enhance reliability of broadcasting. It
will re-adjust the monthly license fee from the current 2,500 won (USD 2.35) to 4,000
won (USD 4.6) since the license fee has been frozen from 1981. Furthermore, KBS will
reduce the annual commercial revenue to fulfill the role and the function of public service
media (Shing, 2014). Finally, KCC agreed with the hike and required KBS to halt
advertising before 2019.

However, civil groups (such as Citizens’ Coalition for Democratic Media) and opposition
party (The Democratic Party) were against this proposal. They claimed that people can
not pay extra fee because KBS has been failed to play the role of a public broadcaster.
KBS TV union made a statement that government tries to maintain stronger control over
public media through approving the license fee hike (Baek, 2014).

Above all, KBS earned the political resource through acting as a collaborative role but
triggered the concerns from KBS TV Union. As figure 4.3 showed, KBS TV Union is the

22



major actor in the social movement associate with PSM issues in South Korea. It
affiliated with the SMOs and the opposition party to boycott the potential development of
KBS.

In the end, we can also sense the distance between KBS Union and KBS TV Union
regarding to their positions. Series of similar strikes issued by KBS Union or KBS TV
Union were continually launched from 2010 to 2014. Those movements would be seen as
a reflection of different standpoints led the divide between two unions.

Institution Power

Monitorial Collaborative

Media Autonomy Media Dependency

KBS TV Union

Radical -
Facilitative

People’s Power

Figure 4.3 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in South Korea
Source: complied by authors

4.3 Thailand

According to the recent history of public media system in Thailand, PSB was born by a
coup of 2007 and transformed the ITV Public Company Limited (ITV) into a new public
service media (Rodloytuk, 2011).

4.3.1 Thai-government initiated digital master plan with PSB

In 2012, National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), the
communication regulator, announced its nationwide digital master plan called ‘The First
Broadcasting Master Plan (2012-2016). Under the plan, it scheduled to release the new
digital terrestrial television licenses and the timetable for digital switchover of terrestrial
television (NBTC, 2012).

23



According to NBTC, the plan aimed to reform the television-industry landscape. Since
the audiovisual operating costs went down significantly, NBTC believed that the release
of large number of new TV channels will enlarge the market needs and benefit the local
content providers. In addition, NBTC endorsed a digital TV subsidy coupon for the
citizens to purchase set top boxes in order to promote digital transmission of terrestrial
television (Thai PBS, 2014).

Parts of spectrum are also reserved for state-owned and public broadcasters. Those were
including Thai PBS, TV5 which is run by Army, National Broadcasting Services of
Thailand (NBT/Ch1l), and MCOT (Ch9) run by the Ministry of Finance. Meanwhile,
NBTC also allowed incumbent terrestrial broadcasters such as NBT, MOCT and Thai
Pubic Broadcasting Service (Thai PBS), to conduct their digital TV trial test (DVB,
2014).

As one of the state-owned public service media, MCOT would make a great effort to
follow the digital TV plan from NBTC. According to the press, MCOT plans to manage
two variety HD channels, two news channels, one Children & Family channel, and
broadcasting the FIFA World Cup Brazil 2014 to encourage the digital transition. In
addition, MCOT launched the DVB-T2 (the next generation transmission system of
terrestrial TV) trial test to help NBTC decide national broadcasting service standard
(DVB, 2011).

However, MCOT State Enterprise Union (the labor union) questioned NBTC’s digital
plan since NBTC forcefully asked public service TV broadcasters join the bidding of
digital TV license. In this regard, the members of labor union wear black to against the
policy from NBTC (Bangkok Post, 2013).

Furthermore, MCOT State Enterprise Union also opposed NBTC granted the spectrum to
selected existing broadcasters. It suggested that the opportunities to potential industries
operators through a system of transparent and non-discriminatory evaluation should be
implemented not by bidding only (MCOT State Enterprise Union, 2013).

4.3.2 The rise of Thai Pubic Broadcasting Service

ITV originally is a private broadcaster operating its business through free to air in 1995.
In 1997, ITV chose to accept the investment from Shin Corporation which is invested by
Thaksin Shinawatra Family® since the financial tsunami effect harmed its operation. Thus

3 Thaksin Shinawatra was the Prime Minister of Thailand from 2001 to 2006. His young sister,
Yingluck Shinawatra, was the Prime Minister of Thailand from 2011 to 2014.

24



Thaksin Shinawatra Family became the major shareholder of ITV.

Under Shin Corporation, ITV operated a concession from the government including
increase the percentage of entertainment programs and reduce its license fee in 2004. In
2006, Thaksin Shinawatra government was overthrow by the Military. It is so called 2007
Thai coup. Surayud Chulanont replaced Thaksin Shinawatra as the Prime Minster. At the
same time, the Administrative Court ruled that 1TV's move to modify its programming
was against the Communication Law. Since ITV had to pay back the reduced TV
license fee, it were not able to handle the payment (about to 1 billion Baht) then be taken
over by state.

The government renamed ITV as Thailand Independent Television (TITV). However,
Surayud Chulanont, the Prime minister, attempted to transform TITV from private
broadcaster to public service media because this coup-debated government was asked to
response the appeal from civil society. Before the PSM issue became debated in 2007,
there had been a social movement to push government building the PBS by several civil
groups.

Since PSM issue became mature in 2007, these groups, such as policy advocators and
scholars, actively participated in proposing to establish PSM legal framework through
pubic forums or symposiums (Siroros and Ungsuchaval, 2012). According to Siroros and
Ungsuchaval, the social movement groups advocated the PSB law should lead to modify
Thai society in direction of “‘open’ and ‘neutral’.

Finally, Surayud Chulanont amended Public Broadcasting Service Act to keep it free from
political will and commercial pressure. Thai PBS formally funded in January 2008. Thai
PBS sets up the Department of Public Media Development, the divisions include Civil
Media Network Development, Social Capital Development, Public Participants and
Feedbacks Development, and Academic Institute of Public Media®. In this regard, one of
distinctive features in Thai PBS is the emphasis on public participation in its content type
to its strategic direction (Murray, 2013).

4 The structure could be reviewed on Thai PBS website:
http://www2.thaipbs.or.th/about_organization_structure.php#

25



4.3.3 Thai PBS wins the supports from SMOs

Between November 2013 and May 2014, anti-government group called People's
Democratic Reform Committee (PDRC) started the social movement to force Prime
Minister Yingluck Shinawatra step down. PDRC protesters seized major state-owned
broadcasters, including NBT and MCOT to ask for a cooperation of stopping broadcast
the news in favor of government (Laotharanarit, 2014). However, Thai Broadcast
Journalists Association condemned PRDC’s action was harmful the news independence.

Siroros and Ungsuchaval (2012) pointed out that three reasons successfully lead the rise
of Thai PBS, including:

(1) Overlapping sectors of civil society: the collaboration of different civil groups
was a major factor the push the PSB policy in Thailand.

(2) Favorable political context: the members in Surayud Chulanont’s cabinet were
friendly to NGO groups. Some of the NGO groups were available to affect the
policy making process.

(3) Policy learning and knowledge: the policy making of Thai PBS was influenced
partially by policy learning from oversea countries whose PSB systems had been
established in advance.

There is no labor union established in Thai PBS. As an establishment that negotiated
by civil society and the Government, the close relationship between SMOs and Thai
PBS is feasible. According to the PRDC statement, the reports from Thai PBS were in
line with the civil groups’ interests (Reporter without borders, 2014). As the figure 4.4
showed, the close relationship between SMOs and Thai PBS is significant. Those
traditional public service media funded by state, such as NBT or MCOT, would be
much more in line with the institutional system.

26



Institution Power

Collaborative

MCOT State Enterprise Union

Monitorial

Media Autonomy Thai PBS Media Dependency

Facilitative

Radical

People’s Power

Figure 4.4 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Thailand
Source: complied by authors

4.4 The cooperation between government and PTS in Taiwan

According to Cheng and Lee (2012), different kinds of special projects were
commissioned by Government subsidy to PTS since 2003. Taiwan public
broadcasting is continually financed by extra funds for TV digitalization to
supplement its “funding cap’ on government appropriation manipulated by political
parties’ controlling strategies in postponed legislation renewal.

Those projects came from different national development plans proposed by the
Executive Yuan and passed through the Legislative Yuan including: ‘Challenge 2008
Six-Year National Development Plan’, ‘The New Ten Projects’, and Plan of
promoting High Definition Television. Each of national plans contained different
sub-projects as follows.

27



Table 4.2 The Government Grants to Digitization from 2003 to 2014

. . . Budget
Year Major Project Subprojects
(USD)
2003-2009 _ The Project of Constructing Common
Challenge 2008 Six-Year . .
(2008 was . Transmission Platform  (including DTT network, | 40 million
National Development Plan _ _
excluded) MHP testing, mobile TV system)
i The Project of Public Broadcasting, Cultural .
2006 The New Ten Projects ) . . 83 million
Creation and Digital Television Development
2011 The Project of Building HDTV Network in 1.5
Eastern Taiwan million
2011 The Project of Upgrading 21 Gap Fillers from SD 25
to HD System million
The Plan of Inception Year
2012 for Developing HDTV The Project of Producing HDTV Programs 6 million
: . 9.33
2013 The Project of Producing HDTV Programs o
million
: . 4.33
2014 The Project of Producing HDTV Programs million

Total

146.66 million

Generally speaking, most of the nation plans were almost focused on the hardware
implementation. PTS still suffered from the shortage of program production budget.
Regarding to PTS’ funding issue, Ministry of Culture decided to finance PTS for HD

Source: authors

programs making. However, the amount of budget is not stable.

In December, 2013, Ministry of Culture, the regulatory body of the PTS Foundation,
officially announced her public service media policy. Two major actions are proposed

including:

(1) Amend the Public Television Act: Enlarge the funding of PTS from USD 30

million to USD 60 million.

(2) Keep subsiding PTS’ HD channel to advance the audiovisual market in Taiwan.

28




Although the new Public Television Act has to be approved by the Parliament, it is a
significant milestone of enhancing PTS development. On the contrary, those projects
above started from its very beginning (2006) were paid scanty attention by SMOs for
media reform. Even they questioned the emergency of national grant disbursement
and the political interference came along with. The leading organizations, Campaign
for Media Reform and Taiwan Media Watch Education Foundation, continuously
requested the government should increase the national appropriation through
collecting fees from each TV household in preventing public service media from
political intervention. Lacking of political will and public support, the PTS Act is not
revised until the March of 2011 by the support of new 4™ Governing Board, PTS
Trade Union and Nationalist Government.

The SMOs in general, led by the Humanistic Education Foundation, co-opted with
PTS from 2008 to 2010, in protesting against the Nationalist Government intervention.
Some academic figures belonged to them even promoted the National Public Radio
model or the related U.S. system by receiving the least Federal fund with large
amount contributed by individual donation and enterprise underwritten. And they lest
appreciated with any National Project of Digitization by spending most attention to
relocate the PTS News Staffs from Group structure back to the camp they controlled.

Once the new 4™ Governing Board established in 2011, DPP acted on the behalf of
SMOs to stop the legislation of PTS Act revise by rejecting any “Good Governance”
legal clause. The dissent News staffs of PTS organized together attacked the
governance of acting-President and criticized PTS employees lacking of moral in
confrontation with Trade Union. They regularly disagreed with potential accountable
regulation on their performance. To praise for “Sun-Flower” student occupied
movement in  March 2014, program staff even managed to rerun the
situation-documentary of the movement’s leaders. The move of dissent workers is
affiliating with radical movement and refuted the accountability to the general public.

29



Institution Power

- Collaborative
Monitorial
PTS Labor Union
Media Autonomy The dissent Media Dependency
News staffs of
PTS
] Facilitative
Radical

People’s Power

Figure 4.5 Mapping the Relationships between PSM and SMOs in Taiwan
Source: complied by authors

5. Conclusion

This research started from the politicizing development of Taiwan Public Television
Service in the last decade. On the surface, it was a local impact from political
transformation of Great China Community on a media politics internally. However,
when the one Taiwan local case compared with the three Asia neighboring countries,
the topic gain its significance of revealing a transforming support for PSB regarding
traditional pillar theory defined by Western liberal media model.

The PSB is universally defined as public owned- “State Broadcasters”. The public is
intensively engaged and represented by social movement organizations. Under the
pressure of internet competition and young audience diversion, the request for public
supporting PSB is proposed by academic research (Jakubowicz,2007). Reasonable
thinking, the three-pillar for media theory is thickening the base of civil society for
upholding the strong democracy and media (Hamelink and Nordenstreng, 2007: 227).
However, the research found that more than a signal case of Taiwan, there are total
four ones to tell a different story (Jebril, Stetka and Loveless, 2013:7).

According to the previous comparison, the study of Taiwan, with South Korea, Hong
Kong and Thailand, concluded into a systematic rethinking on the relation between
civil society and public service media. If a new divide within the civil society of
three-pillar media structure is sustainable, there is most likely to conduct a

30



systematical review on the case of four countries as follows (see Table 5.1).

All four cases distinguish the civil society group from the professional-run trade union
in operating the future of PSB. Those cases of PSB almost spilt the media-related civil
society by struggling for the PSB governance between trade unions and SMOs. The
research is pointing out the great significance of this generated either from politically,
the internet activism or technically, savvy young audience yet decided. However, the
fact is the crisis of political trust has happened in all countries recently. This
phenomenon strengthened the article’s argument in emphasizing the collapse of trust
between state and SMOs, and the repeat failure of general election forced SMOs
strike out a resistance game endlessly.

In Taiwan, SMOs and academic coincidently reiterated PSB should kept distance
from the ruling government politically and financially. The defensive and reactionary
roles they took for almost eight-year now. The leading role of PSB policy formation is
left over and pursued by PTS Enterprise Union in seeking Directorship and expanding
membership. Nationalist Party Government only maintains its comparative leading
role by proposing fund increase and undefined future plan. What is at stake of a strong
Union (professionals)-influential PSB policy still needed to be highly discernable.

Table 5.1. The Comparison of Four Countries Media Structured by Sectors of Three-Pillar Model

SMO/

New . i .
Countr PSB | Media | Trade PSB Finance Political Capital
y (Media) | (Civil Union Polic (State) Combat | (Market)
Society) y
HEF D |Gt | RTWC
. RTWC Broadcast | _. . . ‘ Microsoft
Talwan | PTS Others/ PTSFEU New Flne-tumng Dissent- U.S. Model
. mechanism of | staffs
PNN Media -
Appropriation
Democratic | Legislation
NUMW/ .
South |\ os | KBS TV | KBS Union | 4k Ump | License Fees| Party  —jof
Korea Union hikes Anti-Ruling | Consolidated
Party Forces | TV channel
Director of
RTHK DVB-T Broadcasting
HONg | orik | smos | Program | DAB Sr%‘.’:gt‘me”t tg%';(':?l“"e HKTV
Kong Staff Union | MAM J :
Momentum
107
MCOT | Thai VB2 | sy | PRDC Non-Uni
- al - Subs|dy on-union
Thailand NBT-11 | PBS MCOTSEU HD Free  Spectrum bIOCk?ddand Model
Reallocation occupie

Public Television Service Foundation Enterprise Union (PTSFEU)
National Union of Media Workers (NUMW)

Source: complied by authors

31




Public service broadcaster in Taiwan maintains its forum and informative function of
political communication. Once the political turbulence struck the core of mistrust, the
SMOs aggressively establish their own media and drive major young citizen’s
eye-ball in replacing PSB. For example, the recent “Sun-Flower Movement” against
Mainland China is criticized PTS’ decision in maintaining the impartial role for
hosting political forum and balancing its role-playing as advocacy on programming.
Those previous values are firmly insisted by PTS Enterprise Union. The current
Governing Board later confirmed their support to professionals by counter-arguing the
dissent voices within PTS.

Nevertheless, a divided nature of public is an undeniable loss. Without the full support
for current organization of PSB, a conservative future is foreseeable. Due to the
tradition of ruling party, the grand project of Ministry of Culture should be
compromised by the least-sized PSB policy originated from Nationalist Party. The
SMO will draw a promising picture of citizen journalism, crowd funding and crowd
sourcing for quality report regularly. On the long run, the strong trade union force will
sustain the professionals-led perform in facing next handover of regime. A new
networking stakeholders with trade union also tentatively illustrated in near future.

This united network is composed of the possible members as follows,

(1) The Public Media Committee of Confederation of Taipei Trade Unions
(2) Independent researchers in labour and communications issues

(3) Media, Entertainment & Arts Sector, Union Network International

(4) Association of Taiwan Journalists

However, lacking of PTS dissent journalists and the supporting SMOs in above
network must “be challenged by growing cynicism and decline of public trust in
journalism” (Jebril, Stetka and Loveless, 2013: 7). The current debate and planning of
PSB policy in Taiwan is organized by Governing Board and its representative, Trade
Union and professionals staff. One undergoing process without previous NGO for
media reform or SMOs for resistance to Mainland China is quite alternative but facing
another run of political contest from them. Taiwan PTS is, in a way, standing for a
more institutionalized normative function and profession screening once the next
movement to resist Communist China is expanded.

32



With the promising support from Ministry of Culture, Taiwan PTS is ready for a
launch into a new universe and based on the status quo. Politically, the significance of
new typed three-pillar model is positioning PSB in an upfront choice between the
normalized Great China Community’s state-building and a radical politics to
revolutionize the representative democracy for resistance to China.

Where the emerging issues in Taiwan is also happened to the rest of three countries in
the research. The Korean case shared the similarity with the Taiwan in transforming
SMOs into the ruling power. The highly politicized SMOs, after defeat by returning
conservative party, mobilized an unconditional resistance internally. It brought the
professional trade union confront with them. The divide or fight generated from the
encounter drives a new route to structuring the pillars beneath the PSB. The dissent
PSB professionals collaborated with SMOs extended the resistance into a long run
strategy. The state represented by counterpart political parties should be competed
regularly in Korea. However, the Taiwan state maintained the tie with Mainland China
should created distrust unevenly within political parties in revolutionized uncertainty.

Comparing Taiwan with Hong Kong, the research found that both regions each
created a non-exclusive divide between trade union and news or program staffs.
Taiwan staffs are involved deeply with SMOs movement. Hong Kong ones are in
sympathy with them for a democratic action. However, the SMOs both sides generally
questioned the legitimacy of “regional state” including many political institutions
even with PSB. To modernize PSB successively, PTS and RTHK confirmed a firm tie
with state even a negative effect of China integration is impending.

Based on a particular democratic transition, Thailand is moved back and for around
the forces of extreme politics and military coup. A strong nation capitalism structured
the PSB into a diverse organizations. They are allowed SMOs to share the benefits of
media democratization to participate into one PSB operation. A nationwide led-TV
digitization is franchised to national TV enterprise without doubt during transition.
Although the extreme political group demonstrated once mistrust toward PSB, the
deterred democracy by parental military regime is counteracted against the enlarging
divide between SMOs, PSB and state. Under this situation, the trade union of PSB
kept learning govern the media internally and internationally with the firm support
from the political economy base.

The changing boundary of PSB supporting lines is confirmed by four Asian cases.
Taiwan, South Korea, Hong Kong and Thailand illustrated the ferment growing within

33



state, civil society and PSB media. What an adventure of PSB policy beholds by four
public media is greatly downplayed the significance of capital/market force recently
occupied salience role in European Union. It meant the regional emerging democracy
issue in Asia now highly politicized the development of PSB.

6. Reference

Alonso, Isabel Fernandez and Ana Fernandez Viso (2012). Internal pluralism in the
governance of public service broadcasters in Spain and the role of social groups and
professionals, the case of RTVE. Comunicacion Y Sociedad, 25 (2): 203-230.

Aufderheide, Pat. and Jessica Clark (2008). Public Broadcasting & Public Affairs:
Opportunities and challenges for public broadcasting’s role in provisioning the
public with news and public affairs. Cambridge, MA: The Berkman Center for
Internet & Society at Harvard University.

Baek, Byung-Yeul (2014, 16 March). People don't want to pay more for KBS.

The Korea Times.
Jul. 8, 2014 from http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/03/116_152608.html

Bangkok Post (2013, 16 August). MCOT must bid for digital licenses. Bangkok Post
Jul. 8, 2014 from http://bangkokpost.com/news/local/364914/mcot-staff-protest-against-digital-tv-bid

Cheng, Hamilton (2013). The dispute and contest within Governors nomination of
Taiwan Public Television. Media Digest, March, pp 12-13. (in Chinese only)

Cheng, Hamilton (2012). Current review on social responsibility of non-profit news
media organization: A critical study on governance of Taiwan Public Television
Service (2007-2009). In Tse-Mei Chen (ed.). New Technology, Culture, Ecosystem
of Mass Media (pp.197-223) New Taipei City: Forum Publishing Co. (in Chinese

only)

Cheng, H. and Lee, Y. (2012). The sustainable operating model for developing Asian
PSB: A case study of HiHD channel launching in Taiwan (2008-2012). A paper
presented at the RIPE@2012 Re-visionary Interpretation of the Public Enterprise
Value for Public Money-Money for Public Value, 4-7 September, Sydney, Australia.

Christians, Clifford G., Theodore Glasser, Denis McQuail, Kaarle Nordenstreng and
Robert A. White (2009). Normative Theories of the Media: Journalism in
Democratic Societies. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Chua, Tony. (2011, September 11). Roy Tang to take on Hong Kong’s director of

broadcasting post. Hong Kong Business
Jul. 7, 2014, from
http://hongkongbusiness.hk/media-marketing/people/roy-tang-take-hong-kong%E2%80%99s-director-broadcasting-post

34


http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/03/116_152608.html
http://bangkokpost.com/news/local/364914/mcot-staff-protest-against-digital-tv-bid
http://hongkongbusiness.hk/media-marketing/people/roy-tang-take-hong-kong%E2%80%99s-director-broadcasting-post

CMRTV (2001). Public Broadcasting, Why? How? A Publication by Sector of
Communication and Information, Division of Communication Development, Paris:
UNESCO.

Community Development Initiative (CDI) (2010). The Predicament of Hong Kong
Broadcasting Industry and Its Future Direction. Hong Kong: Community

Development Initiative
Jul. 7, 2014, from http://www.legco.gov.hk/yr09-10/chinese/bc/bc10/papers/bc101007cb1-2981-2-ec.pdf

Donders, Karen, Caroline Pauwels and Jan Loisen (2012). Introduction: All or nothing?
From public service broadcasting to public service media, to public service
‘anything’? International Journal of Media & Culture Politics, 8(1): 3-12.

Downing, John (2006). Global trend of alternative media and development of
democracy. A Paper presented at International Conference on the Media and
Democracy in the Knowledge Society. 27-29 Sept., Seoul, Korea.

DVB (2014, October 29). Thailand prepares for digital switchover with DVB-T2.

Jul. 9. 2014 from https://www.dvb.org/news/thailand-prepares-for-digital-switchover-with-dvb_t2

DVB (2011, April 11). Channel 5 completes its DVB-T2 trial.

Jul. 9. 2014 from https://www.dvb.org/news/channel-5-completes-its-dvb-t2-trial/country/thailand

Galtung, Johan (1999). State, capital, and the civil society: A problem of
communication. In Richard C. Vincent, Kaarle Nordenstreng and Michael Traber
(eds.). Towards Equity in Global Communication: MacBride update (pp. 3-21.)
Cresskill, N.J.: Hampton Press, Inc.

Glowacki, Michal (2014). New public + new media=new leadership? The Council of
Europe’s approach to governance in public service media. In Glowacki, Michal and
Lizzie Jackson (eds.). Public Media Management for the Twenty-First Century:
Creativity, innovation, and interaction (pp. 181-197). London: Routledge.

Glowacki, Michal and Lizzie Jackson (eds., 2014). Public Media Management for the
Twenty-First Century: Creativity, innovation, and interaction. London: Routledge.

Green, Murray (2013). Media Regulation in the Mekong and Opportunities for the
Development of Public Service and Community Broadcasting. A Publication by
Communication and Information Unit. Bangkok:UNESCO

Hackett, Robert and Adam, Megan (1999). Is media democratization a social
movement? Peace Review: A Journal of Social Justice, 11(1): 125-131.

Hahm, Sangjin. (2014). Status of UHDTYV broadcasting in Republic of Korea. A paper

presented at ITU-R SG6 WP6C Workshop.
Jul. 7, 2014, from https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/oth/0a/07/ROA070000350004PDFE.pdf

Hamelink, Cees and Kaarle Nordenstreng (2007). Towards democratic media
governance’. In Els De Bens (ed.). Media Between Culture and Commerce.
Changing Media — Changing Europe Series, Volume 4. (pp. 225-240). Bristol, UK:
Intellect.

35


https://www.dvb.org/news/thailand-prepares-for-digital-switchover-with-dvb_t2
https://www.dvb.org/news/channel-5-completes-its-dvb-t2-trial/country/thailand
https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/oth/0a/07/R0A070000350004PDFE.pdf

The Hankyoreh (2009, December 4). KBS Union leadership faulted for not striking

against Kim In-Kyu’s appointment as president.
Jul. 8th 2014 from http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html

Hong Kong Journalists Association (2012). New Leader Raises Fears: Challenges for

Freedom of Expression in Hong Kong (2012 Annul Report).
Jun. 18, 2014, from http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US

Ip, Kelly (2014, July 14). RTHK HQ cost cut by $720m. The Standard.
Jul.8, 2014, f
h?tp://www.thrgsTandard.com.hk/news detail.asp?pp_cat=30&art_id=141821&sid=41389939&con_type=1

Jakubowicz, Karol (2007). Public Service Broadcasting: A new beginning, or the
beginning of the end? Sheffield, UK: Knowledge Politics.

Jebril, Nael, Vaclav Stetka, Matthew Loveless (2013). Media and Democratisation:
What is known about the role of mass media in transitions to democracy. Oxford:
Reuters Institute for the Study of Journalism.

Jung, In-Sook (2006). Media policy and citizen participation. A Paper presented at
International Conference on the Media and Democracy in the Knowledge Society.
27-29 Sept., Seoul, Korea.

Kang, Shin-Who (2009, January 1). KBS Union to join media strike. Korean Times

Jul. 7, 2014, from https://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/04/117 37141.html

Kwak, Ki-Sung (2012). Media and Democratic Transition in South Korea. London:
Routledge.

Laotharanarit, Surapan (2014, May 11). CAPO bans media broadcasts of

pro-PDRC contents. Thai Financial Post.
Jul. 7, 2014, from http://thaifinancialpost.com/2014/05/11/capo-bans-media-broadcasts-of-pro-pdrc-contents-2/

Legislative Council Panel on Information Technology and Broadcasting (2013).
Background Brief on the Development of Digital Terrestrial Television Service by

Radio Television Hong Kong.
May. 6, 2014, from http://www.legco.gov.hk/yr13-14/english/panels/ith/papers/ith1209cb4-196-6-e.pdf

Lin, Yi (2013, October 24). Hong Kong television network Chairman cries foul at

license denial. Epoch Times.
Jul. 11, 2014,
From http://m.theepochtimes.com/n3/327654-hong-kong-television-network-chairman-cries-foul-at-license-denial/

Lowe, Gregory F. and Jo Bardoel (eds., 2007). From Public Service Broadcasting to
Public Service Media. Goteborg, Sweden: Nordicom.

LEUNG, Grace L. K. (2007). Public service broadcasting at its crossroads: A political
model of Radio Hong Kong’s evolution. The Chinese Journal of Communication
and Society, 3: 89-113. (in Chinese only)

MCQOT State Enterprise Union (2013). In support of MCOT State Enterprise Union in
Thailand’s digital transition. A Resolution presented at 1st UNI Apro MEI
Conference, 28-30 August, Bangkok, Thailand.

36


http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html
http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_national/391470.html
http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US
http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1005&lang=en-US
https://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/04/117_37141.html
http://m.theepochtimes.com/n3/327654-hong-kong-television-network-chairman-cries-foul-at-license-denial/

Momentum 107 (2013, January 9). RTHK’s new headquarter was criticized as a waste
of public fund.

Jul. 8, 2014, from http://momentum107.blogspot.tw/2014/01/06-01-2014_9.html

National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) (2012). The

First Broadcasting Master Plan (2012-2016). Bangkok: NBTC

April. 20, 2014 from

http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/ The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?M
OD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f

Ng, Kang-Chung. (2014). RTHK staff challenge their boss over press freedom. South

China Morning Post.
Jul. 7, 2014, from
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom

Nissen, Christian S. (2014). Organizational culture and structures in public media
management—In search of a model for the digital era? In Glowacki, Michal and
Lizzie Jackson (eds.). Public Media Management for the Twenty-First Century:
Creativity, innovation, and interaction. (pp. 82-102). London: Routledge.

Nordenstreng, Kaarle (2009). Media and society. A Discussion Paper in Community
Media and New Technology- Where next? The Intensive Course Organized by

Swedish School of Social Science, June 7-13.
Jul. 7, 2014, from http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf

Plaut, Shayna (2014). Nation-building, not “resistance radio”-- Self determination, the
state, & Saami media. Nordicom Review, 35(1): 81-97.

Rampal, Kuldip R. (2011). The media’s “public sphere” for civil society in Taiwan’s
democratic consolidation. Taiwan Journal of Democracy 7(2): 69-93.

Ramstad, Evan. (2012, March 6). In South Korea, journalists protest Government.

The Wall Street Journal.
Jul. 7, 2014, from http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052970203370604577264851543837924

Reporters without Borders (2014, May 9). Demonstrators surround TV stations, make

demands.
Jul. 9, 2014, from http://en.rsf.org/thailand-demonstrators-surround-tv-stations-09-05-2014,46259.html

Rodloytuk, Palphol. (2011). Thai Public Broadcasting Service: Towards Building a
Civic-Minded Society. Singapore: AMIC

RTHK Programme Staff Union (2014, January 30). Why did the government

withdraw RTHK’s new headquarters’ funding request?
Jul. 8, 2014, from https://www.facebook.com/rthkunion/posts/686698854685268?stream_ref=10

Shin, Gi-Wook, Paul Y Chang, Jung-Eun Lee and Sook-Yung Kim (2007). South
Korea’s Democracy Movement (1970-1993): Stanford Korea Democracy Project
Report. CA: Shorenstein Asia Pacific Research Center, Stanford University.

Shing, Ji-Hey (2014, January 20). KCC sides with KBS on license fee increase. The

Korea Herald
Jun. 18, 2014, from_http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140120000857

37


http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f
http://www.nbtc.go.th/wps/wcm/connect/28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f/The+First+Broadcasting+Master+Plan.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=28063c004caddfb58253dbc421aa5f5f
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505275/rthk-staff-challenge-their-boss-over-press-freedom
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Nordenstreng%20Media%20and%20Society.pdf
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052970203370604577264851543837924
http://en.rsf.org/thailand-demonstrators-surround-tv-stations-09-05-2014,46259.html
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140120000857

Siroros, Patcharee and Ungsuchaval, Theerapat (2012). Public participatory policy
process in the establishment of Thai Public Broadcasting Service. A Paper presented
at the International Conference for Case Studies on Development Administration
(NIDA-ICCS 2012) 28-29 June, Bangkok, Thailand.

Smith, Elizabeth (2012). A Road Map to Public Service Broadcasting. Kuala Lumpur,
Malaysia: The Asia-Pacific Broadcasting Union.

Thai PBS (2014, June 6). Digital TV subsidy coupon set at 1,000 baht.

Jul.9, 2014 from http://englishnews.thaipbs.or.th/digital-tv-subsidy-coupon-set-1000-baht/

Wenzel, Corinna (2011). Linking public service broadcasting and e-democracy: The
necessity of making civil society part of public service broadcasting policies.
Estudos em Comunicacao, 9: 45-60.

Yang, Chen-Hao. (2013, December 26). KBS workers launch strike: the battle among
management, KBS Union and KBS TV Union. Issue 255 Media and Education
e-Newsletter of the Foundation of Excellence Journalism.

Jul. 08, 2014 from http://www.feja.org.tw/modules/news007/article.php?storyid=1382 (Chinese only)

38


http://englishnews.thaipbs.or.th/digital-tv-subsidy-coupon-set-1000-baht/
http://www.feja.org.tw/modules/news007/article.php?storyid=1382

